10 اشتباه رایج در رابطه با استفاده از سمعک

10 اشتباه رایج در رابطه با استفاده از سمعک

10 اشتباه رایج در رابطه با استفاده از سمعک

1. افت شنوایی من به اندازه ای نیست که لازم باشد از سمعک استفاده کنم!

معمولا افرادی که افت شنوایی دارند در ابتدا از مشکل خود اطلاع ندارند زیرا افت شنوایی به تدریج بیشتر می شود و زمانی از وجود این مشکل مطلع می شوند که افت شنوایی آن ها در محدوده ی متوسط باشد. با توجه به میزان افت شنوایی ، نیازهای شنوایی در افراد مختلف متفاوت است.

در صورتی که احساس کردید شنوایی شما کاهش پیدا کرده است با مراجعه به کلینیک شنوایی و انجام تست های ارزیابی نوع و میزان افت شنوایی شما مشخص می شود. در صورتی که به سمعک نیاز داشته باشید ادیولوژیست به شما پیشنهاد می کند که چه مدل سمعک برای شما مناسب است.

سمعک از لحاظ شکل ظاهری به چند دسته تقسیم می شود

  • سمعک پشت گوشی
  • سمعک داخل گوشی
  • سمعک نامرئی
  • سمعک رسیور در کانال

همچنین سمعک ها سیستم های پردازشی مختلفی دارند و می توان آن ها را به 3 دسته ی سمعک آنالوگ، سمعک دیجیتال و سمعک هوشمند تقسیم بندی کرد. قیمت سمعک با توجه به مدل آن تعیین می شود به طور کلی سمعک هوشمند قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل ها دارد.

 

10 اشتباه رایج در رابطه با استفاده از سمعک

 

2.فقط افراد مسن از سمعک استفاده می کنند !

امروزه بیش از نیمی از افرادی که افت شنوایی دارند و باید از سمعک استفاده کنند کمتر از 60 سال سن دارند. با اجباری شدن انجام تست های غربالگری شنوایی در نوزادان تعداد زیادی نوزاد با افت شنوایی مادرزادی متولد می شوند.افراد جوانی که طولانی مدت در معرض اصوات بلند هستند ممکن است مبتلا به افت شنوایی شوند.

در این موارد فقط سمعک می تواند باعث بهتر شدن شرایط فرد شود.پس فقط افراد مسن نیستند که باید از سمعک استفاده کنند و در هر سنی ممکن است فرد نیاز به استفاده از سمعک داشته باشد.مدل سمعک مورد نیاز در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد برای افراد مسن تر معمولا سمعک پشت گوشی بهتر از سایر مدل هاست.

برای اطفال نیز نمیتوان سمعک نامرئی و یا داخل گوشی تجویز کرد.استفاده از سمعک های پشت گوشی به خصوص سمعک هوشمند برای اطفال مناسب تر است.

3.سمعک باعث می شود شنوایی فرد به حالت طبیعی برگردد.

سمعک یک وسیله کمک شنوایی است به این معنی که زمانی که فرد کم شنوا از سمعک استفاده می کند صدا ها را بهتر می شنود. در صورتی که زمانی که از سمعک استفاده نمی کند وضعیت شنوایی به حالت قبل بر می گردد. این به این معناست که سمعک باعث درمان افت شنوایی نمی شود و فقط به فرد کمک می کند صدا را بهتر بشنود.

صدایی که فرد با سمعک می شنود هم مانند صدایی که با گوش خود در شرایط طبیعی می شنود نیست.یعنی ممکن است فرد از سمعک استفاده کند و همچنان تمام اصوات را متوجه نشود. این مشکل در افرادی که مشکل عصبی دارند بسیار دیده می شود.

با این حال استفاده از سمعک کمک بسیاری به افراد کم شنوا می کند. برای افرادی که مشکل عصبی دارند سمعک هوشمند نسبت به سمعک های مدل پایین تر، کارایی بهتری دارد.

 

10 اشتباه رایج در رابطه با استفاده از سمعک

 

4.در شرایطی که فقط 1 گوش افت شنوایی داشته باشد نیازی به استفاده از سمعک نیست !

بیشتر از 80 % افرادی که افت شنوایی دارند ، 2 گوششان درگیر این مشکل است ولی چون یکی از گوش هایشان نسبت به گوش مقابل شرایط بهتری دارد تصور می کنند که فقط 1 گوششان مشکل دارد و برای برقراری ارتباط و یا صحبت کردن با تلفن از گوش بهتر استفاده می کنند در صورتی که واقعیت این است که 2 گوششان مشکل افت شنوایی دارد و بهتر است برای درک بهتر از 2 سمعک استفاده کنند.

5. بعضی از اطرافیان من از سمعک راضی نیستند !

برای تجویز سمعک مناسب عوامل زیادی تاثیرگذار است . مهمترین عامل میزان و نوع افت شنوایی و نیاز های شنیداری فرد کم شنواست. به همین دلیل میزان رضایتمندی در افراد مختلف متفاوت است.

ممکن است کسانی که از سمعک خود راضی نیستند، سمعک مناسبی برایشان تجویز نشده است! برای مثال بسیاری از افراد تاکید زیادی بر استفاده از سمعک نامرئی دارند این در صورتی است که ممکن است برای تمامی افراد مناسب نباشد.

6.همیشه سمعک نامرئی بهترین انتخاب است !

همانطور که قبلا هم بیان شد در انتخاب سمعک عوامل زیادی دخیل هستند که مهم ترین آن میزان و نوع افت شنوایی فرد است. بسیاری از افراد بر استفاده از سمعک نامرئی تاکید دارند و منظورشان از سمعک نامرئی ، سمعک داخل گوشی است،

در صورتی که برای تجویز سمعک نامرئی اندازه مجرای گوش فرد بسیار مهم است همچنین امروزه سمعک های پشت گوشی با ظاهری بسیار ظریف تولید شده اند که روی گوش فرد دید بسیار کمی دارند. پس سمعک نامرئی ممکن است برای تمامی افراد انتخاب مناسبی نباشد.

 

10 اشتباه رایج در رابطه با استفاده از سمعک

 

7.من یکبار از سمعک استفاده کرده ام و ناراضی بودم.

سمعک مانند هر وسیله الکتریکی دیگر با گذشت زمان پیشرفت زیادی داشته است ، تولید سمعک هوشمند با ظاهری بسیار ظریف تر و با کیفیت صدای بهتر، یکی از تفاوت های اصلی سمعک های جدید با سمعک های قدیمی تر است.

8.مهم نیست سمعک را از کجا تهیه کنم !

تجویز سمعک یک امر کاملا تخصصی است و این کار وظیفه ی متخصص شنوایی شناسی است! افراد دیگر نه تنها برای انجام این کار صلاحیت ندارند بلکه ممکن است با تجویز سمعک نامناسب باعث آسیب دیدن بیشتر سیستم شنوایی شوند.

9.سمعک های پشت گوشی ، بسیار بزرگ و بد شکل هستند.

همانطور که قبلا هم گفته شد سمعک های قدیمی تر ظاهر بزرگتری نسبت به سمعک های جدید داشته اند.به همین دلیل امروزه تصور بسیاری از افراد از سمعک پشت گوشی ، سمعک بزرگ و بد شکلی است که پشت گوش قرار می گیرد. این در حالی است که امروزه تمامی کمپانی ها اقدام به تولید سمعک پشت گوشی با ظاهری بسیار کوچکتر کرده اند.

10.من فقط بعضی اصوات را نمی شنوم به همین دلیل نیازی به استفاده از سمعک ندارم !

افرادی که بعضی از اصوات را نمی شنوند دچار افت شنوایی هستند. با استفاده از سمعک هوشمند و دیجیتال امروزه تولید شده است شنوایی شناسان می توانند بر اساس ادیوگرام و افت شنوایی فرد سمعک را به طور دقیق تنظیم کنند.

با تجویز سمعک هوشمند این امکان وجود دارد که صدا در فرکانس هایی که فرد افت شنوایی دارد بیشتر تقویت شود.به این نکته توجه کنید که در افرادی که فقط بعضی از صداها را متوجه نمی شوند، افت شنوایی باعث می شود درک گفتارشان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

برای درمان و خرید سمعک به کلینیک های کاشن مراجعه فرمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک