داروهای اتوتوکسیک

داروهای اتوتوکسیک

مهم ترین عاملی که باعث تاخیر در رشد گفتار و زبان کودک می شود ، افت شنوایی است. افت شنوایی می تواند مادرزادی و یا اکتسابی باشد.افت شنوایی اکتسابی زمانی رخ می دهد که نوزاد با شنوایی طبیعی به دنیا می آید و بعد از تولد دچار افت شنوایی می شود.

یکی از عواملی که باعث افت شنوایی اکتسابی میشود استفاده از داروهای اتوتوکسیک است. انواع داروها برای درمان التهاب و عفونت استفاده می شوند که از عوارض آن ها اختلال در سیستم شنوایی و تعادل است.
در صورت بروز هر یک از علائم زیر، بعد از مصرف دارو باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید :

وزوز گوش ، عدم تعادل و افت شنوایی ، حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ و…

به طور کلی داروهای اتوتوکسیک یا کوکلئوتوکسیک هستند یا وستیبولوتوکسیک، به این معنا که یا به سیستم شنوایی آسیب می رسانند و یا به سیستم دهلیزی (تعادل).

تاثیر داروهای اتوتوکسیک بر سیستم شنوایی :

اولین و مهم ترین نشانه اختلال شنوایی ناشی از مصرف دارو، وزوز است. میزان وزوز ناشی از استفاده از داروهای اتوتوکسیک به نوع دارو و میزان استفاده از آن بستگی دارد.
در حال حاضر مهم ترین روش برای جبران افت شنوایی ناشی از مصرف داروی اتوتوکسیک ، استفاده از سمعک است.
به خصوص برای افرادی که علاوه بر افت شنوایی ، وزوز هم دارند استفاده از سمعک تا حد زیادی کمک کننده است.

 

Deep Dive into the Different Types of Hearing Aids کلینیک کاشن - داروهای اتوتوکسیک

 

چه سمعکی برای این افراد مناسب است ؟

در صورتی که در اثر استفاده از داروهای اتوتوکسیک هرکدام از قسمت های ساختمان گوش دچار مشکل شوند منجر به افت شنوایی می شود. میزان و نوع افت شنوایی بسته به محل و میزان آسیب می تواند متفاوت باشد.

برای خرید سمعک در ابتدا فردی که دچار آسیب شده است باید مورد ارزیابی قرار گیرد. وضعیت شنوایی، سن، میزان فعالیت روزانه و انتظاری که از سمعک دارد در روند انتخاب سمعک موثر است. بعد از انجام معاینه و مشخص شدن میزان افت شنوایی، سمعک مناسب انتخاب می شود.

به طور کلی سمعک های موجود از لحاظ شکل ظاهری به چند دسته تقسیم می شوند

  • سمعک داخل گوشی
  • سمعک نامرئی
  • سمعک پشت گوشی
  • سمعک رسیور در کانال

منظور از سمعک داخل گوشی سمعکی است که به طور کامل تمام اجزا داخل گوش فرد قرار می گیرند. ابتدا باید از گوش بیمار قالب گرفته شود و بعد بر اساس اندازه گوش بیمار پوسته ی مناسب ساخته می شود. سمعک نامرئی نوعی سمعک داخل گوشی است که به طور کامل و عمیق داخل مجرای گوش قرار می گیرد.

سمعک پشت گوشی همانطور که از نامش پیداست، پشت گوش قرار می گیرد و فرد باید با قالب و یا پروب آماده از سمعک استفاده کند.

سمعک رسیور در کانال نیز همانند سمعک پشت گوشی، پشت گوش قرار می گیرد اما رسیور یا بلندگو با استفاده از قالب و یا سری پلاستیکی داخل گوش می رود.

 

داروهای اتوتوکسیک

 

کیفیت صدای سمعک به مدل سمعک و تکنولوژی به کار رفته در آن بستگی دارد به طور کلی کیفیت صدای سمعک هوشمند بیشتر از سمعک دیجیتال و سمعک دیجیتال بیشتر از سمعک آنالوگ است.

سمعک ها ممکن است با باتری یکبار مصرف و یا با باتری قابل شارژ باشند. فراوانی سمعک شارژی مانند سایر سمعک ها نیست و بیشتر شامل مدل های پشت گوشی و رسیور در کانال هستند.

قیمت سمعک مناسب

بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند که سمعک نامرئی و یا سمعک شارژی قیمت بالاتری نسبت به سایر سمعک ها دارد اما این تصور اشتباه است زیرا که عوامل دیگری بر قیمت سمعک تاثیر دارد و قیمت سمعک ارتباطی با سایز سمعک و یا مدل باتری ندارد.

به طور کلی هرچه سیستم و تکنولوژی به کار رفته در سمعک بالاتر باشد، قیمت سمعک بیشتر است و به طور کلی سمعک هوشمند و سمعک وایرلس قیمت بالاتری نسبت به سمعک های دیجیتال معمولی دارند.

جهت کسب اطلاع در رابطه با قیمت سمعک و مشاوره برای خرید سمعک می توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۹۸۹۰۴۳ و یا شماره واتس اپ ۰۹۳۸۱۰۷۰۶۲۴ با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

 

داروهای اتوتوکسیک

 

تاثیر دارو اتوتوکسیک بر سیستم دهلیزی (تعادل ) :از نشانه های اختلال سیستم تعادل ناشی از دارو میتوان به سر درد های متوالی ، تهوع ، استفراغ ، سرگیجه و عدم تعادل اشاره کرد.

لیست داروهای اتوتوکسیک

آمینوگلیکوزیدها

آمینوگلیکوزیدها از نوع آنتی بیوتیک هستند و برای درمان عفونت تجویز می شوند. جنتاماسین، استرپتومایسین، آمیکاسین، نئومایسین، کانامایسین، توبرامایسین،دی هیدرواسترپتومایسین از انواع آنتی بیوتیک هایی هستند که در این گروه قرار می گیرند و برای درمان عفونت تجویز می شوند .

تاثیر این دارو بر سیستم شنوایی به این صورت است که در حلزون گوش به سلول های اپی تلیال عصبی و مویی آسیب رسانده و موجب افت شنوایی در فرکانس های بالا می شود و با ادامه ی مصرف فرکانس های پایین را نیز درگیر می نماید. در بین انواع داروهایی که منجر به آسیب در سیستم شنوایی می شود ، این گروه از داروها بیشترین تاثیر را دارند.

در بین آنها استرپتومایسین و جنتامایسین باعث صدمه به سیستم تعادلی می شوند و سایر انها از قبیل کانامایسین، دی هیدرواسترپتومایسین، نئومایسین، آمیکاسین و توبرامایسین باعث ایجاد اختلال در ناحیه ی حلزونی شنوایی می گردد.

در صورتی که افت شنوایی ناشی از مصرف این دسته از داروها دائمی باشد ، فرد باید نسبت به تهیه سمعک اقدام نماید. در این شرایط افراد با توجه به میزان افت شنوایی می توانند از انواع سمعک نامرئی و یا پشت گوشی استفاده کنند.

داروهای شیمی درمانی

داروهایی مانند نیتروژن موستارد، سیس پلاتینوم، فلوروراسیل و بلئومایسین خاصیت اتوتوکسیستی دارند. با مصرف این داروها افراد علائمی مانند درد، وزوز و کم شنوایی در فرکانس بالا (در هر دو گوش) را تجربه خواهد کرد. متاسفانه در اغلب موارد این علائم غیرقابل برگشت می باشند که در این شرایط استفاده ازسمعک بسیار کمک کننده است.

اگر مصرف این داروها ادامه یابد فرد در فرکانس های پایین نیز دچار کم شنوایی می گردد . در این بین داروی سیس پلاتینوم به سلولهای مویی حلزون گوش آسیب می رساند و موجب ایجاد کم شنوایی دائمی می گردد.

 

Screen Shot 2021 05 11 at 12.10.55 PM کلینیک کاشن - داروهای اتوتوکسیک

 

داروهای ضد مالاریا

آسیب های وارد شده از این نوع داروها در قسمت پیچ پایه حلزون می باشد. این اختلال نیز در هر دو گوش اتفاق می افتد و برگشت پذیر می باشد. در شنیدن اصوات با فرکانس های بالا اختلال به وجود می آورد. داروهایی نظیر کینین و کلوروکین جزء این دسته می باشند و خاصیت اتوتوکسیستی دارند.

داروهای ضد التهاب

برای کاهش درد ناشی از التهاب داروهای ضد التهاب تجویز می شود.
این دسته از داروها ، جز داروهای اتوتوکسیسک هستند و قرص هایی مثل آسپرین ، ایبو پروفن ، ژلوفن و ناپروکسن به مقدار زیاد باعث افت شنوایی و وزوز می شود. برای افرادی که در اثر استفاده از دارو دچار افت شنوایی و وزوز شده اند سمعک هوشمند پیشنهاد می شود که سیستم پوشاننده وزوز داشته باشند. سمعک هوشمند می تواند به شکل های سمعک داخل گوشی، سمعک نامرئی، سمعک پشت گوشی و یا سمعک رسیور در کانال تجویز شود

داروهای موضعی

پلی میکسین و پروپیلن گلیکول که برای درمان عفونت گوش میانی با اگزما نیز تجویز می شود از این دسته هستند. باعث تخریب سلول های مویی سیستم شنوایی می شوند.

داروهای دیورتیک یا ادرار آور

داروهایی که به نام دیورتیک لوپ معروف هستند و میزان آب و نمک را تنظیم می کنند و معمولا در درمان هایپرکلسمیای شدید و فشار خون تجویز می شوند. این داروها به سلول های مویی و نوار عروقی (استریاواسکولاریس) آسیب می رساند.

اثر این دسته از داروها ها بر خلاف انواع ضد التهاب وآنتی بیوتیک ها،موقتی می باشد هرچند دارای علائمی مانند وزوز گوش و احساس سنگینی میباشند.این دسته از داروها اگر وریدی تزریق شوند باعث بروز مشکل شنوایی نمی شوند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک