سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند

امروزه افراد زیادی مشکل شنوایی دارند اما از میان این تعداد فقط 20% برای درمان و خرید سمعک اقدام میکنند. در صورتی که افت شنوایی به موقع درمان نشود و اقدامات لازم صورت نگیرد مخصوصا در سال های اولیه پس از تولد تاثیرات جبران نا پذیری بر روی رشد گفتار و زبان کودک می گذارد.افرادی که از سمعک استفاده نمی کنند به مرور زمان افسرده می شوند و تمایلی برای برقراری ارتباط با اطرافیان خود ندارند زیرا صحبت های آن ها را به خوبی متوجه نمی شوند.
کاهش اعتماد به نفس ، عصبانیت و خجالت از جمله تاثیرات عدم استفاده به موقع از سمعک است.پژوهش های اخیر نشان می دهد افرادی که از سمعک استفاده نمی کنند در معرض آلزایمر هستند. بررسی های زیادی نشان می دهد 7 تا 10 سال بعد از شروع اولین علائم ، افراد برای درمان مشکل شنوایی و خرید سمعک مراجعه می کنند.

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند

با وجود اهمیت استفاده از سمعک افراد زیادی به دلایل مختلف حاضر به استفاده از سمعک نیستند، از جمله دلایل استفاده نکردن از سمعک می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • بسیاری از کسانی که افت شنوایی دارند گمان می کنند در صورت استفاده از سمعک ، مسن تر به نظر می رسند.این مسئله مهم ترین و رایج ترین نگرانی بین افرادی است که کاندید استفاده از سمعک هستند.
  • بسیاری از افراد کم شنوا ، از بابت شکل ظاهری سمعک بسیار نگران هستند و باید این مسئله را در اولین جلسه مراجعه به مطب ادیولوژیست بیان کنند.با توجه به افت شنوایی و نیاز فرد کم شنوا فرد میتواند ازسمعک داخل گوشی و یا سمعک نامرئی استفاده کند.

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند

بعضی از افراد دقیق نمی دانند در اولین جلسه مراجعه به مطب ادیولوژیست چه اتفاقی می افتد به همین دلیل خیلی تمایل ندارند به مطب دکتر مراجعه کنند. اگرچه هر ادیولوژیست روش های درمانی خود را دارد ما در ادامه نکاتی در مورد اولین جلسه مراجعه بیمار به مطب را بیان کرده ایم :
  • در اولین جلسه تعدادی سوال در مورد وضعیت شنوایی فرد پرسیده می شود
  • مجرای گوش و پرده ی گوش با استفاده از وسیله ای به نام اتوسکوپ معاینه می شود.
  • میزان افت شنوایی با استفاده از تست ادیومتری مشخص می شود
  • بعد از مشخص شدن میزان افت شنوایی و تصمیم گیری نهایی درباره ی مدل سمعک از گوش فرد قالب گرفته می شود و برای ثبت سفارش به شرکت ارسال می شود.
  • هزینه سمعک یکی از عوامل تاثیر گذار بر خرید سمعک است. باید بیماران به این نکته توجه کنند که قیمت سمعک با توجه به مدل آن بسیار متفاوت است و می تواندد با توجه به میزان بودجه ی خود سمعک مورد نیاز را خریداری کنند.

عملکرد سمعک به چه صورت است ؟

در افرادی که از سمعک استفاده میکنند ، سمعک مانند یک تقویت کننده عمل می کند و صداهای ورودی را تقویت می کند ،سلول های مویی وظیفه ی تشخیص اصوات و تبدیل ان ها به سیگنال الکتریکی را دارند. سمعک باعث می شود فرد بتواند صدا را بهتر و شفاف تر بشنود.
سمعک به افراد کم شنوا کمک می کند اصوات گفتاری را بهتر بشنوند ، روند پیشرفت افت شنوایی را کند می کند و باعث بهبود وزوز یا تینیتوس می شود. سمعک های جدیدتر و هوشمند دارای سیستمی هستند که به فرد کمک می کند به صدای وزوز خود توجه کمتری داشته باشد.در افرادی که افت شنوایی دارند بعد از گذشت چندین سال سیناپس ها و نقشه های شنوایی در مغز از بین می روند و استفده از سمعک از این اتفاق جلوگیری می کند. در شنیدن صدای تلویزیون به فرد کمک زیادی میکند
البته همه ی این عوامل به میزان افت شنوایی فرد هم بستگی دارد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک