برای افت شنوایی عمیق چه سمعکی مناسب است

برای افت شنوایی عمیق چه سمعکی مناسب است

برای افت شنوایی عمیق چه سمعکی مناسب است؟

سمعک سوپر پاور یا اولترا پاور (این اسامی در کمپانی های مختلف متفاوت است)، سمعکی است که تقویت بیشتری را برای افراد مبتلا به کم شنوایی شدید تا عمیق فراهم می کند. اگرچه افت شنوایی امروزه بسیار شایع است، اما تقریباً یک چهارم از آمریکایی های 12 ساله و بالاتر را تحت تأثیر قرار می دهد و در بیشتر موارد افت شنوایی آن ها خفیف است. اما بیش از دو میلیون آمریکایی طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) با کم شنوایی شدید یا عمیق زندگی می کنند.

کم شنوایی شدید یا عمیق چیست؟

به گفته ی WHO ، اگر آرام ‌ترین صدایی که می‌ توانید با گوش بهتر خود بشنوید بین 60 تا 80 دسی‌ بل باشد، افت شنوایی شما شدید است. اگر افت شنوایی شما عمیق باشد حداقل صدایی که می توانید بشنوید بیشتر از 80 دسی بل است. در ایالات متحده، اغلب از تعریف دیگری استفاده می شود، به طوری که فردی که نمی تواند صداهای کمتر از 90 دسی بل را بشنود، دچار افت شنوایی شدید است. با هر دو تعریف، اگر کم شنوایی شدید دارید، بیشتر صداهای روزمره را بدون استفاده از سمعک نمی شنوید و فقط صداهای بلند را می شنوید. برای مثال اگر پنجره ماشینتان باز باشد، ممکن است صدای آژیر آمبولانس با شدت 100 دسی بل را بشنوید اما صحبت های کسی که از پشت سرتان با شما صحبت می کند را متوجه نمی شوید.
افراد مبتلا به کم شنوایی عمیق نمی توانند صداهایی کمتر از حدود 90 دسی بل را بشنوند و سطح شدت مکالمه معمولی حدود 60 دسی بل است. کم شنوایی عمیق معمولا از نقص مادرزادی یا بیماری ناشی می شود و احتمال ابتدا به این میزان افت شنوایی در اثر افزایش سن بسیار کم است. بسیاری از افراد با این شرایط یا لب خوانی می کنند و یا از زبان اشاره استفاده می کنند زیرا نمی توانند گفتار را بشنوند.
استفاده از زبان اشاره و لب خوانی راه های عالی برای کمک به تقویت توانایی های ارتباطی شما هستند. با این حال بهترین راه حل برای افراد مبتلا به کم شنوایی شدید یا عمیق همچنان استفاده از سمعک است.

برای افت شنوایی عمیق چه سمعکی مناسب است

سمعک مناسب برای افت شنوایی شدید تا عمیق

سمعکی که برای کم شنوایی عمیق یا شدید مناسب باشد به عنوان سمعک سوپر پاور یا سمعک قوی شناخته می شود. امروزه تمام کمپانی های تولید کننده ی سمعک اقدام به تولید سمعکهای سوپر پاور کرده اند. سمعک سوپر پاور کمی بزرگتر از یک سمعک پشت گوشی معمولی است، زیرا دارای بلندگو و سیستم پردازشی قوی تری است.
کاترین پالمر، رئیس منتخب آکادمی شنوایی شناسی آمریکا و مدیر بخش شنوایی شناسی و سمعک در دانشگاه پزشکی پیتسبورگ می گوید اندازه ی سمعک سوپر پاور برای افت های شنوایی شدید تا عمیق در سال های اخیر کوچکتر شده اند و می توانند حتی برای نوزادان نیز مناسب باشند.
سمعک سوپر پاور درواقع یک سمعک پشت گوشی است. به این معنا که سمعک پشت گوش قرار می گیرد و فرد کم شنوا باید صدا را از طریق قالب سمعک که به سمعک متصل می شود و داخل گوش قرار می گیرد بشنود. در افرادی که افت شنوایی 2 طرفه دارند استفاده از 2 سمعک بسیار کمک کننده خواهد بود و فقط در شرایطی که فرد افت شنوایی یک طرفه دارد می تواند از یک سمعک استفاده کند.
سمعک هایی که داخل گوش قرار می گیرند اصطلاحا سمعک نامرئی یا سمعک داخل گوشی نام دارند. این مدل سمعک ها ممکن است جوابگوی فردی که افت شنوایی عمیق دارد نباشد. اگرچه امروزه بعضی از کمپانی ها اقدام به تولید سمعک داخل گوشی و یا سمعک نامرئی با رسیور و قدرت قوی کرده اند اما ممکن است برای همه ی افرادی که افت شنوایی عمیق دارند مناسب نباشد. از سوی دیگر مصرف باتری سمعک ممکن است در این مدل سمعک ها بیشتر باشد زیرا سایز باتری کوچک و تقویت سمعک زیاد است به همین دلیل مصرف باتری افزایش پیدا می کند.

سمعک سوپر پاوربا چه مدل باتری کار می کند ؟

معمولا این سمعک ها با باتری سمعک سایز 675 یا باتری 13 کار می کنند. در تصویر زیر می توانید نمونه های مختلف باتری سمعک را مشاهده کنید.

برای افت شنوایی عمیق چه سمعکی مناسب است

با این حال، در سال‌های اخیر، چندین کمپانی تولید کننده ی سمعک اقدام به تولید سمعک شارژی برای افراد مبتلا به افت شنوایی عمیق کرده‌اند. با تماس و یا مراجعه به مراکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک می توانید درباره ی مزایا و معایب سمعک های سوپرپاور شارژی اطلاعات لازم را کسب کنید.
اگر مبتلا به افت شنوایی شدید تا عمیق هستید، مهمترین وظیفه ی شنوایی شناس شما این است که مطمئن شود صدایی که سمعک تقویت می کند به اندازه کافی بلند است که افت شنوایی شما را پوشش دهد اما نه آنقدر بلند که به شنوایی طبیعی شما آسیب برساند. پس از تجویز سمعک، شنوایی شناس شما سمعک را از نظر میزان تقویت به طور دقیق بررسی می کند. برای انجام این کار از تست REM ( اندازه گیری گوش واقعی ) استفاده می کند. در این تست در حالی که از سمعک خود استفاده می کنید، شنوایی شناس شما یک میکروفون را در کانال گوش شما قرار می دهد و بلندی صدای تقویت شده توسط سمعک را اندازه گیری می کند.

قیمت سمعک سوپرپاور

سمعک های سوپر پاور برند های مختلف ،قیمت متفاوتی دارند و به طور کلی قیمت سمعک هوشمند از سمعک دیجیتال بیشتر است. هرچه کیفیت صدای سمعک بیشتر باشد و از لحاظ تکنولوژی پیشرفته تر باشد قیمت سمعک بالاتر است. مهم ترین عاملی که روی قیمت سمعک تاثیر می گذارد مدل و کیفیت سمعک و تکنولوژی به کار رفته در آن است. برای مثال ممکن است سمعک پشت گوشی و سمعک داخل گوشی از یک مدل تفاوت قیمت کمی داشته باشند ، زیرا تکنولوژی به کار رفته در آن ها یکسان است و فقط تفاوت هایی در سایز و شکل ظاهری دارند به همین دلیل تفاوت قیمت زیادی ندارند.

برای افت شنوایی عمیق چه سمعکی مناسب است

تنظیم سمعک سوپر پاور

مهمترین نکته بعد از تجویز سمعک سوپر پاور به حداقل رساندن میزان فیدبک سمعک است. اگر در مسیر انتقال صدا به گوش بیمار مشکلی وجود داشته باشد که باعث نشت صدا به بیرون شود مثلا تیوب قالب پاره باشد و یا قالب سمعک به درستی داخل گوش قرار نگیرد احتمال ایجاد سوت و یا همان فیدبک زیاد است.
امروزه ، سیستم و مدار های حذف فیدبک در سمعک های سوپرپاور بسیار کارامد هستند و می توانند به طور قابل توجهی میزان صدای سوت سمعک را کاهش دهند. برای کودکانی که از سمعک استفاده می کنند به این دلیل که با رشد کودک اندازه ی مجرای گوش نیز تغییر می کند به قالب جدید احتیاج خواهند داشت.
ادیولوژیست شما همچنین می تواند محدوده فرکانسی که شنیدن صدای آن محدوده برای شما سخت است را به محدوده ای منتقل کند که شنیدن صدا برایتان راحت تر باشد. هنگام تجویز سمعک، ادیولوژیست شما میزان تقویت ارائه شده توسط سمعک، کنترل سوت سمعک و یا فیدبک را در نظر خواهد گرفت، برخی از سمعک ها شامل دو یا سه میکروفون هستند که به شما کمک می کنند صدایی که از جهات مختلف می آید را تشخیص دهید. برخی از سمعک ها نیز تله کویل دارند که به سیستم هایی متصل می شود که فرد بتواند صدای محیط اطراف را بهتر بشنود.
بیشتر سمعک ها دارای این ویژگی‌های مهم هستند، عوامل دیگری که برای تجویز سمعک مهم هستند عبارتند از میزان مقاومت آن در برابر رطوبت یا گرد و غبار، طول مدت گارانتی و خدمات پس از فروش.

برای افت شنوایی عمیق چه سمعکی مناسب است

سیستم وایرلس در سمعک های سوپر پاور

برای اینکه فرد کم شنوا صدا را با کیفیت بهتری در محیط شلوغ بشنود، می تواند از یک دستگاه میکروفن از راه دور استفاده کند که با استفاده از بلوتوث به سمعک وایرلس متصل می شود و می تواند صدا را از گیرنده دریافت کند و به سمعک ارسال کند. این تکنولوژی در سمعک هوشمند و سمعک وایرلس وجود دارد و برای کودکان در محیط کلاس و یا معلمان و استادان دانشگاه و کسانی که در جلسات حضور پیدا می کنند بسیار مهم است. همچنین سمعک وایرلس می تواند به صورت بی سیم به تلفن متصل شود. اما ممکن است برای افرادی که افت شنوایی شدید تا عمیق دارند این تکنولوژی مناسب نباشد .
در طول ملاقات خود با شنوایی شناس، مشکلات خود را مطرح کنید. بهتر است مشکلاتی که در محیط های مختلف با سمعک خود دارید را با جزئیات برای ادیولوژیست خود توصیف کنید. هرموقعیتی را که در آن شنیدن صدا برای شما سخت است را بیان کنید.
شنوایی‌شناس شما می‌تواند تنظیمات سمعک شما را تغییر دهد و به شما یاد دهد که چگونه از ویژگی‌هایی استفاده کنید تا سمعک شما بهترین کارکرد را داشته باشد.
و در نهایت اینکه برای هر نوع افت شنوایی، درمان و توانبحشی سریع و به موقع حائز اهمیت است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک