انتخاب سمعک مناسب برای کودکان

انتخاب سمعک مناسب برای کودکان

انتخاب سمعک مناسب برای کودکان

به طور معمول و به دلایل مختلفبرای کودکان سمعک پشت گوشی تجویز می گردد. مزایای استفاده از این نوع سمعک به این شرح می باشد:

سمعک پشت گوشی با انواع مختلفی از قالب ها تجویز می شود. همان طور که کودک بزرگتر می شود، قالب را می توان دوباره ساخت و نیازی به تعویض خود سمعک نیست. سمعک پشت گوشی با درجات و انواع مختلف کم شنوایی سازگار است. قالب ها برای کودکان راحت هستند زیرا با مواد نرم ساخته می شوند.
سمعک پشت گوشی قابلیت اتصال به تله کویل یا ورودی مستقیم صدا (DAI) و دیگر وسایل کمک شنوایی از جمله سیستم FM را دارد. زمانی که کودک شما کمی بزرگتر شد، با تشخیص ادیولوژیست می توان از سمعک های داخل گوش که کمتر قابل دید هستند استفاده کرد. زمانی که کودک شما کمی بزرگتر شد، با تشخیص ادیولوژیست می توان از سمعک های داخل گوش که کمتر قابل دید هستند استفاده کرد.

محصولات شنوایی مناسب برای کودکان

امروزه سمعک های مناسب برای کودکان نه تنها به لحاظ شنوایی پیشرفته طراحی شده اند بلکه در سبک های متفاوت، با ویژگی های مختلف در رنگ بندی های گوناگون، انواع نیاز های شنیداری کودکان شما را پاسخگو است. ضمن اینکه شخصیت و روحیه هر کودک را نیز مد نظر قرار می دهد. این سمعک ها به طور خاص نه تنها مانعی برای زندگی کودک نیستند بلکه به رشد و ارتقاکودک شما در زندگی روزمره کمک می کنند.
صرف نظر از شکل ظاهری سمعک، کلیه سمعک های زیمنس دارای ویژگی های خاص و مشترک هستند. آنها به منظور افزایش بلندی صدایی که کودک شما خواستار آنست طراحی و ساخته شده اند. بنابراین این ابزار شنوایی کمک می کند تا صداهای آرام ، قابل شنیدن و صداهای بلند و متوسط راحت تر به گوش برسند.
هیچ سمعکی نمی تواند تمام مشکلات شنوایی را برطرف کند و یا شنیدن صدای طبیعی را به گوش باز گرداند اما این سمعک ها به گونه ای طراحی شده اند تا با تقویت صدایی مناسب به کودکان کمک کنند تا بهتر بشنوند و درک بهتری داشته باشند. ضمن اینکه صدایی نزدیک به صدای طبیعی ارایه می کنند. کودکانی که دچار افت شنوایی هستند بایدقبل از تجویز سمعک مورد ارزیابی پزشکی توسط پزشک دارای مجوز قرار گیرند.
سمعک دستگاه الکترونیکی است که به میکروفن مجهزاست، صدا را در گوش تقویت می کند و قدرت تقویت صدا را از باتری دریافت می کند. با پیشرفت فناوری، امروزه بسیاری از سمعک ها می توانند برای پاسخگویی به نیازهای گوناگون برنامه ریزی شوند . مطابق با میزان شنوایی کودک و ماهیت انحصاری هر کودک ، سمعک ها می توانند میزان بلندی صدا را به طور جداگانه برنامه ریزی کنند.
انتخاب سمعک در کودکان جزء اصلی ترین و حیاتی ترین بخش های فرایند توانبخشی در کودکان است که این حساسیت توجه به چند حوزه را بر می انگیزد که شنوایی شناس باید تمامی این موارد را قبل از تجویز سمعک مدنظر قرار دهد. در کل به نظر می رسد قبل از تجویز سمعک در کودکان باید نوع سمعک، برنامه های مورد استفاده در سمعک، میزان و شکل کم شنوایی، نوع کم شنوایی، سایر کم توانیهای همراه با کم شنوایی، سن کودک و عوامل شخصیتی را مد نظر قرار دهد که در زیر به تفصیل به آن خواهیم پرداخت:

نوع سمعک:

در جمعیت بزرگسال بسته به کم شنوایی بیمار، اندازه کانال گوش وعوامل شخصیتی می توان از سمعک های رده نامرئی CIC تاپر قدرت پشت گوشی را تجویز کرد اما برعکس تجویز سمعک داخل گوشی در کودکان محدودیت دارد و گفته می شود که نباید در کودکان زیر 5 سال با هر درجه ایی از کم شنوایی سمعک داخل گوشی تجویز کرد. علت این محدودیت در رشد سریع کانال در کودکان نهفته است و طبق مطالعات فیزیولوژی گوش تا 6-5 سالگی رشد سریع وپس 9 سالگی رشد آن تقریبا متوقف می شود. ازاین رو دیده شده است که در بازه زمانی 3 الی 6 ماه امکان سوت کشیدن سمعک وجود دارد و باید برای حل این مشکل قالب تعویض شود که مسلما این تعویض در سمعک پشت گوشی نسبت به پوسته سمعک داخل گوشی بسیار راحت تر است و از جنبه زمانی و هزینه ایی کارامد تر است.
علت های دیگری که برای عدم تجویز سمعک داخل گوشی در کودکان ذکر شده است عدم پوشش کم شنوایی های عمیق ، کم ایمنی سمعک های داخل گوشی و عدم استفاده از وسایل نگهدارنده سمعک از قبیل کلیپس های نگه دارنده سمعک و غیره اشاره کرد. البته در گذشته مواردی همچون عدم استفاده از سیستم های کمک شنوایی نظیر FM وبی سیمدر سمعک های داخل گوشی جزء مواردی بود که از تجویز سمعک داخل گوشی در کودکان جلوگیری به عمل می آورد اما امروزه این مشکل حل شده است.

میزان و شکل کم شنوایی:

میزان و شکل کم شنوایی در کودکان در انتخاب قدرت سمعک و حتی مولفه های آکوستیکی سمعک تاثیر گذار خواهد بود. در کودکان بزرگتر در صورت افت های کم می توان سمعک داخل گوشی تجویز کرد ولی برخلاف بزرگسالان در هر صورت باید سمعک دوگوشی تجویز شود و بسته به شکل کم شنوایی باید خصوصیات آکوستیکی قالب را اصلاح کرد به طور مثال در کم شنوایی های با افت نزولی بهتر است از horn استفاده شود و در صورت افت صعودی(یعنی افت در بسامدهای پایین) باید از reverse horn استفاده کرد چون اولی سبب تقویت صوتی بسامدهای بالا و دومی سبب کاهش بسامدهای بالا می شود.

نوع کم شنوایی:

نوع کم شنوایی در انتخاب نوع سمعک و پارامترهای صوتی بسیار تاثیر گذار است، در کودکان با مشکل انتقالی باید قالب سمعک ونت مناسب جهت تهویه هوا را داشته باشد که مشکل عفونت در کانال گوش یا گوش میانی را بدتر نکند که وجود ونت (روزنه) مناسب بخصوص در بیماران با پرده گوش پارده شده بسیار حائز اهمیت است. در کودکانی که عفونت مزمن شدید دارند و گذاشتن قالب بر روی گوش می تواند سبب بدتر شدن مشکل عفونت شود باید از سمعک های استخوان مهار (BAHA) استفاده شود.
سایر کم توانی های همراه با کم شنوایی: در کودکان فلج مغزی و آنهایی که به خاطر مشکل بیلی روبین بالا نتوانسته اند روی حرکت سر و گردن خود کنترل داشته باشند و بیشتر اوقات در حالت خوابیده هستند باید سمعک پشت گوشی تجویز کرد.

سمعک كودكم از گوشش مي افتد. براي جلوگيري از این حالت چه مي توان كرد؟

يكي از بزرگترين مشكلاتی كه اغلب والدين با اين مواجه اند اين است كه چطور سمعک كودكشان را روی گوشش جاگذاری كنند. بايد بدانيم كه تنها يك راهكار برای همه كودكان جوابگو نيست و اغلب لازم است كه والدين به دنبال تمهيدات گوناگونی باشند.

هوك سمعک:

هوكی كه برای بزرگسالان طراحی شده اغلب براي نوزادان و كودكان بسيار بزرگ است برای بهتر قرار گرفتن سمعک روی گوش كودک امكان استفاده از هوک های كوچكتر نيز وجود دارد.

نوار يا بند سمعک:

در برخی موارد استفاده از نوارها يا بندهای خاص برای سمعک های پشت گوشي كودک كمک كننده است. البته لازم است كه هر از چند گاهي اين نوارها تعويض شوند. همچنين ممكن است برخی كودكان نسبت به اين نوارها آلرژی و حساسيت داشته باشند.

بندهای عينک:

گاهي خوب است كه دو سمعک كودك را با يك بند پلاستيكی مثل بندهای عينک به هم وصل كرد تا به اين ترتيب سمعكها به خوبی روی گوش كودك قرار بگيرند.

كودك سمعكش را از گوشش در می آورد برای جلوگيری از اين كار چه می توان كرد؟

كودكان زمان عمده ای از وقت بيداريشان را به كاوش در محيط اطرافشان مي پردازند كه اين شامل كاوش در بدن خودشان نيز مي باشد. البته بهتر است كه اول مطمئن شويد كه علت اين رفتار كودك به خاطر عواملی مثل قالب بد سمعک يا كاركرد نامناسب سمعك (مثلأ صدا خيلي بلند است يا خيلي كم است) نيست.
اديولوژيست در تعيين اينكه آيا اين رفتار سمعک به خاطر ناراحتي اش است يا نه به شما كمك مي كند. برخی والدين استفاده از كلاه يا هدبند رادر جلوگيری از برداشتن سمعک توسط كودک مفيد مي دانند.البته در صورتيكه می خواهيد از كلاه يا هدبند براي كودكان استفاده كنيد بايد مطمئن باشيد كه استفاده از آنها تأثير منفی بر عملكرد سمعک بخصوص ميكروفون سمعک ندارد(مثلأ روي سمعک را نمی پوشاند).

امکان اینکه كودک سمعكش را در مدرسه يا در مكانهای عمومی ديگر گم كند وجود دارد. پيشنهادتان برای جلوگيری از اين احتمال چيست؟

سمعكها وسايل الكترونيكی گرانی هستند و اغلب والدين نگران اين هستند كه كودک سمعكش راگم كند. در اين زمينه اطلاعات زير مک تواند كمك كننده باشد:

كليپس های سمعک:

استفاده از اين كليپس های رنگی امكان اتصال سمعک به لباس كودک را فراهم می كند و به اين ترتيب امنيت آن بيشتر می شود.

استفاده از نخ دندان يا نخ ماهيگيری:

اگر چه اين وسايل به جذابيت كليپس های رنگی نيست اما می توانند سمعک كودك را به خوبی حفظ كنند.

سمعك كودک من دائمأ سوت مي زند تنها كاری كه برای جلوگيری از اين حالت می توانم انجام دهم اين است كه ولوم سمعک را كمتر از آنچه تجويز شده است قرار دهيم، چه چيزی باعث اين حالت می شود و چه كاری بايد كرد؟

سوت زدن يا فيدبک كردن سمعک زمانی اتفاق می افتد كه صدای تقويت شده از مجرای گوش نشت می كند و مجددأ وارد ميكروفون سمعک می شود. كم كردن ولوم سمعک راه حل مناسبی نيست زيرا با كم كردن ولوم صداهای گفتاری كمتر قابل شنيدن می شوند برای جلوگيری از اين حالت راهكارهای زير سودمند خواهند بود:

قالب جديد:

متاسفانه لازم است در مورد كودكان و نوزادان قالب به طور مكرر تعويض شود زيرا مجرای گوش آنها به سرعت درحال رشد است. اين كار هزينه بر است اما اغلب لازم است كه در سال اول زندگی هر دو ماه يكبار و پس از آن تا سن قبل از دبستان هر سال2تا3بار قالب سمعک تعويض شود. قالب های نرم براي كودكان مناسب تر از قالب های سخت است و امكان فيدبک در آنها كمتر است.

قالبهای فوم:

اين قالب ها مانع از فيدبک مي شوند اما اغلب براي بزرگسالان طراحي شده اند و برای گوش كودكان بزرگ می باشند اما با اين حال براي كودكان بزرگتر مناسب می باشد.

برای ارزیابی شنوایی و خرید سمعک می توانید به کلینیک تخصصی شنوایی سمعک کاشن مراجعه فرمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک