آشنایی با درجات مختلف افت شنوایی

آشنایی با درجات مختلف افت شنوایی

آشنایی با درجات مختلف افت شنوایی

به عبارت ساده، میزان افت شنوایی شما به دو صورت اندازه گیری می شود: حداقل صدایی که شما میتوانید بشنوید چقدر است؟ واینکه شنیدن صدا در کدام فرکانس برای شما سخت تر است؟

برای مثال در برخی از افت های شنوایی اصواتی که فرکانس بالاتری دارند (مانند صدای خانم ها) سخت تر از صداهای بم (مانند صدای آقایان) درک می شود.

در برخی افراد با افزایش سن، افت شنوایی در فرکانس‌های بالا رایج تر است. اما این شرایط برای همه ی افراد یکسان نیست و افت شنوایی برای هر فردی پیچیده و منحصر به فرد است و با گذشت زمان تغییر می کند و از آنجایی که حتی افت شنوایی خفیف منجر به بروز مشکلات دیگری می شود، تمام افت های شنوایی بدون توجه به سن فرد باید با سمعک یا اقدامات دیگر درمان شوند.

چگونه صدا اندازه گیری می شود

بلندی صدا با واحدهایی به نام دسی بل (dB) اندازه گیری می شود. برای مثال میزان بلندی صدا بر اساس دسی بل برای برخی از صداها به شرح زیر است
صدای تنفس: 10 دسی بل
مکالمه معمولی: 40-60 دسی بل
دستگاه چمن زنی : 90 دسی بل
کنسرت راک : 120 دسی بل
تیراندازی : 140 دسی بل

آشنایی با درجات مختلف افت شنوایی

 

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلندتر از 85 دسی بل می تواند به شنوایی شما آسیب برساند. صدای 120 دسی بل برای گوش انسان بسیار ناراحت کننده است و صدای 140 دسی بل به عنوان آستانه درد شناخته می شود.

روش دیگر برای اندازه گیری صدا فرکانس صدا یا زیر و بمی است. هنگامی که وضعیت شنوایی شما بررسی می شود، محدوده 250 هرتز تا 8000 هرتز اندازه گیری می شود، زیرا محدوده ی فرکانس های گفتاری، مهمترین محدوده برای ارتباط را در بر می گیرند.

درجات افت شنوایی

هنگامی که وضعیت شنوایی شما توسط متخصص شنوایی اندازه گیری می شود، میزان افت شنوایی شما درهرگوش مشخص می شود.

افت شنوایی ملایم :

زمانی است که نمی توانید صداهای کمتراز حدود 15 تا 20 دسی بل، مانند زمزمه یا خش خش برگ ها را بشنوید. در حالی که این میزان کمتر از آستانه ای است که اکثر پزشکان برای تشخیص کم شنوایی بزرگسالان از آن استفاده می کنند، این میزان از افت شنوایی همچنان می تواند شنیدن اصوات گفتاری را مشکل کند.
در واقع در کودکان، این میزان از افت شنوایی بسیار مهم است و باید با تجویز سمعک برای کمک به رشد گفتار و زبان کودک درمان شود.
افرادی که افت شنوایی ملایم دارند با توجه به سن و سایر عوامل دخیل در انتخاب مدل سمعک می توانند از سمعک داخل گوشی،سمعک نامرئی، سمعک رسیور در کانال و یا سمعک پشت گوشی استفاده کنند.

معمولا این میزان افت شنوایی در اطفال اهمیت بیشتری دارد و تجویز سمعک پشت گوشی بیشتر توصیه می شود. در افراد با این مدل افت شنوایی، استفاده از سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی چون باعث می شود مجرای گوش بسته شود، ممکن است احساس کنند صدا در سرشان می پیچد. در این شرایط با نصب یک لوله ی تهویه و یا همان ونت تا حدودی می توان میزان پیچش صدا را کم کرد.

برای استفاده از سمعک های رسیور در کانال می توان از قالب های پلاستیکی آماده که دارای منافذ هستند استفاده کرد. همچنین در صورت تجویز سمعک با قالب می توان از ونت استفاده کرد.

آشنایی با درجات مختلف افت شنوایی

افت شنوایی خفیف :

اگر درک گفتار شما به طور کلی خوب است اما در درک برخی از کلمات زمانی که نویز محیطی زیاد است مشکل دارید، ممکن است افت شنوایی خفیف داشته باشید. معمولا افت شنوایی بین 26 تا 40 دسی بل در فرکانس های گفتاری را افت شنوایی خفیف در نظر می گیرند.

افرادی که افت شنوایی خفیف دارند با توجه به سن و سایر عوامل دخیل در انتخاب مدل سمعک می توانند از سمعک داخل گوشی، سمعک نامرئی، سمعک رسیور در کانال و یا سمعک پشت گوشی استفاده کنند. معمولا این میزان افت شنوایی در اطفال اهمیت بیشتری دارد و تجویز سمعک پشت گوشی بیشتر توصیه می شود.

مسئله ی پیچش صدا هنگام استفاده از سمعک نامرئی و سمعک داخل گوشی علاوه بر افت شنوایی خفیف ممکن است در کسانی که افت شنوایی ملایم دارند هم دیده شود اما میزان آن کمتر است.

افت شنوایی متوسط :

در این میزان افت شنوایی، شما از افراد می خواهید که مکالمات خود را زیاد تکرار کنند. افراد مبتلا به این میزان از کم شنوایی نمی توانند صداهای کمتر از ۴۰ تا ۶۹ دسی بل را بشنوند. کم شنوایی خفیف و متوسط معمولاً با سمعک داخل گوشی، سمعک نامرئی، سمعک پشت گوشی و سمعک رسیور در کانالقابل درمان است.

 

آشنایی با درجات مختلف افت شنوایی

کم شنوایی شدید :

اگر نمی توانید بدون استفاده از سمعک صحبت های اطرافیان را بشنوید و یا تمایل دارید برای درک مکالمه به لب خوانی تکیه کنید، ممکن است افت شنوایی شدید داشته باشید. افراد مبتلا به این درجه از کم شنوایی نمی توانند صدای کمتر از 70-94 دسی بل را بشنوند.

برای افرادی که این میزان افت شنوایی دارند استفاده از سمعک پشت گوشی انتخاب بهتری است. انتخاب مدل سمعک به عوامل مختلفی مانند سن و توانایی های حرکتی فرد هم بستگی دارد.
امروزه برخی از کمپانی های تولید کننده ی سمعک اقدام به تولید سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی با رسیور قوی کرده اند که می تواند برای این افراد مناسب باشد.

توجه به این نکته ضروری است که استفاده از سمعک داخل گوشی و یا سمعک نامرئی با رسیور قوی میزان مصرف باتری سمعک را افزایش می دهد زیرا سایز باتری سمعک در این مدل سمعک ها 10 و یا 312 می باشد.
همچنین استفاده از سمعک رسیور درکانال با رسیور قوی هم میتواند برای این افراد مناسب باشد. در صورت تمایل به استفاده از سمعک پشت گوشی می توان از سمعک سوپر پاور و یا همان سمعک قوی استفاده کرد.

 

آشنایی با درجات مختلف افت شنوایی

افت شنوایی عمیق :

اگر افت شنوایی عمیق دارید، فقط می توانید مکالمه یا صدای بسیار بلند را بشنوید و حتی درک آن بدون سمعک یا کاشت حلزون دشوار است. ممکن است ترجیح دهید از زبان اشاره برای برقراری ارتباط استفاده کنید. افرادی که این درجه از کم شنوایی دارند نمی توانند صدای کمتر از 95 دسی بل را بشنوند.
تنها سمعک مناسب برای این دسته از افراد سمعک پشت گوشی و همان سمعک سوپر پاور است.

در این حالت، این شخص نمی تواند صداهای با صدای بلند (محدوده 4000 تا 8000 هرتز) را بشنود مگر اینکه بلند باشد. میزان افت شنوایی درک اصوات گفتاری را دشوار می کند.
افت شنوایی در فرکانس بالا یک الگوی افت شنوایی نسبتاً رایج برای افراد مبتلا به پیر گوشی است.

 

آشنایی با درجات مختلف افت شنوایی

روش های تشخیص افت شنوایی

برای تشخیص و درمان افت شنوایی تنها راه و مطمئن ترین راه مراجعه به متخصص شنوایی شناسی است.
امروزه بسیار مشاهده شده است که بسیاری از افراد سودجو سعی در تجویز سمعک و یا فروش سمعک به صورت اینترنتی دارند که این کار به هیچ عنوان اصولی نمی باشد.

از طریق راه های ارتباطی شما می توانید با متخصصی ما در ارتباط باشید و برای اطلاع از قیمت سمعک ، مشاوره و خرید سمعک با آن ها صحبت کنید.متخصص شنوایی یک سری آزمایشات شنوایی را برای شما انجام خواهد داد. نتیجه ارزیابی با نام ادیوگرام شناخته می شود.ادیوگرام در واقع آرام ترین صدایی که در هر فرکانس شنیده اید را نشان می دهد.

در اینجا نمونه ای از ادیوگرام فردی با افت شنوایی خفیف تا متوسط در فرکانس بالا است. همانطور که می بینید، آستانه شنوایی در هر گوش همیشه یکسان نیست. بر اساس نتیجه و اطلاعات مربوط به سبک زندگی ، شغل، توانایی های حرکتی و بودجه متخصص شنوایی می‌تواند سمعک مناسب برای شما را تجویز کند.

تحقیقات به طور فزاینده ای نشان می دهد که سمعک می تواند به افراد کم شنوا کمک بسیار زیادی کند. به خاطر داشته باشید، کم شنوایی در صورتی که درمان نشود، شما را در معرض خطر ابتلا به سایر مشکلات مرتبط با سلامتی، از جمله افسردگی، زوال عقل و بیماری آلزایمر قرار دهد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک