وسایل کمک شنیداری

وسایل کمک شنیداری

به طور معمول سمعک به تمام افرادی که درجات مختلفی از افت شنوایی دارند کمک زیادی می کند، با این حال این افراد در شرایط مختلف ممکن است با سمعک هم دچار مشکل شوند. این افراد در موقعیت هایی مانند صحبت کردن با تلفن، تماشای تلویزیون، شنیدن اصوات در اماکن عمومی و یا مدرسه و دانشگاه دچار مشکل می شوند.

در این شرایط وسایل کمک شنیداری تا حد زیادی به افراد کم شنوا کمک می کند که بهتر بشنوند و صدای تلویزیون، تلفن، موبایل و صدای گفتاری در محیط پر سر و صدا را بهتر درک کنند.نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که برای استفاده از وسایل کمک شنوایی باید فرد از سمعک هوشمند که وایرلس است استفاده کند.

تیوی استریمر یا گیرنده تلویزیون Tv Streamer

به طور معمول افراد بزرگسال 5-4 ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون می کنند. افرادی که از سمعک استفاده می کنند معمولا هنگام تماشای تلویزیون از مشکلاتی مانند ضعیف بودن صدا، واضح نبودن صدای تلویزیون و اعوجاج شکایت می کنند.

برای حل مشکل ضعیف بودن صدا ممکن است صدای تلویزیون را بلندتر کنند ولی این کار ممکن است باعث آزرده خاطر شدن اطرافیان شود و همیشه راه حل مناسبی نیست.به همین دلیل کمپانی های تولید کننده سمعک اقدام به تولید وسایل کمک شنیداری برای تماشای تلویزیون کرده اند و تا حد زیادی برای افرادی که از سمعک استفاده می کنند کارامد است.

رابط تلویزیون صدا را به طور مستقیم از تلویزیون به سمعک ارسال می کند، بدون اینکه کابل و یا سیم رابطی به سمعک متصل باشد و همین امر باعث بهبود کیفیت صدا و افزایش میزان وضوح صدا می شود. با استفاده از این وسیله ی جانبی فرد می تواند صدای تلویزیون را کم و زیاد کند بدون اینکه تاثیری بر صدای تلویزیون برای سایر اعضای خانواده داشته باشد.

دستگاه های جانبی قدیمی تر به یک کابل و رابط نیاز داشتند اما مدل های جدید تر بدون هیچگونه رابطی با سمعک ارتباط برقرار میکنند. با استفاده از این وسیله ی جانبی 80 % از افرادی که هنگام تماشای تلویزیون مشکل داشتند، مشکلشان برطرف شده است.

بعضی از این دستگاه ها دارای یک کنترل از راه دور هستند که به وسیله ی آن می توان صدا را تنظیم کرد و در بعضی موارد با استفاده از اپلیکیشن می توان این کار را انجام داد.این رابط برای افرادی که در یک گوش از سمعک و در گوش دیگر از کاشت حلزون استفاده میکنند هم بسیار کارامد است .

افراد کم شنوا از هر مدل سمعک نامرئی و یا سمعک داخل گوشی و پشت گوشی که استفاده می کنند می توانند از رابط تلویزیون استفاده کنند و فقط سمعک باید وایرلس باشد.

 

وسایل کمک شنیداری

 

وسایل کمک شنوایی برای صحبت کردن با تلفن ثابت

ممکن است در افرادی که از سمعک استفاده می کنند هنگامی که با گوشی تلفن ثابت و موبایل صحبت می کنند، صدای سمعک دچار اختلال شود و کیفیت صدا کاهش پیدا کند. امروزه سمعک ها سیستمی به نام تله کویل دارند که مشکل صحبت کردن با تلفن ثابت را تا حد زیادی برطرف کرده است.

برای افرادی که افت شنوایی آن ها خیلی شدید نیست استفاده از سیستم اکوستیکی می تواند بسیار مفید باشد زیرا با استفاده از این سیستم علاوه بر صدای تلفن، صدای محیط اطراف نیز شنیده می شود.

در افرادی که شنواییشان خیلی ضعیف است، سمعک علاوه بر صدای تلفن صدای محیط اطراف را نیز تقویت می کند به همین دلیل شنیدن صدای تلفن بسیار دشوار است.

در این شرایط سیستم تله کویل انتخاب مناسبی است. با استفاده از این سیستم تلفن مستقیم به سمعک متصل می شود و فقط صدایی که از تلفن می آید شنیده می شود که نسبت به صدای محیطی غالب است و فرد آن را بهتر درک می کند.

دستگاه کمک شنوایی برای موبایل و تبلت

امروزه میزان استفاده از موبایل و تلفن های هوشمند نسبت به زمان های گذشته تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. کمپانی های تولید کننده سمعک برای کاربران خود دستگاه جانبی طراحی کرده اند که به آن ها این امکان را می دهد که مانند سایر افراد بتوانند با موبایل صحبت کنند، فیلم ببینند و یا موسیقی گوش دهند.

این دستگاه در سایز کوچک به اندازه ی ریموت طراحی شده است که از یک طرف با سمعک و از طرف دیگر از طریق بلوتوث با گوشی تلفن همراه ارتباط برقرار می کند و به فرد مددجو این امکان را می دهد که زمانی که گوشی موبایل

زنگ می خورد صدای موبایل را به صورت مستقیم و بدون هیچگونه رابطی از سمعک بشنود، با گوشی موبایل خود فیلم ببیند و به موسیقی گوش دهد. در واقع در این سیستم سمعک عملکردی مشابه هندزفری دارد.

سمعک هوشمند این امکان را دارد که به صورت مستقیم و بدون هیچگونه رابطی با گوشی های آیفون ارتباط برقرار میکند (MFi Hearing aids). تمامی سمعک های هوشمند در سایز سمعک داخل گوشی، سمعک نامرئی و سمعک پشت گوشی قابلیت استفاده از رابط موبایل را دارند.

وسایل کمک شنیداری

دستگاه کمک شنیداری برای مدارس و جلسات

کودکانی که از سمعک استفاده می کنند، ممکن است سر کلاس صحبت های معلم را به خوبی متوجه نشوند. زیرا سر و صدای زمینه ای بر کیفیت صدای معلم و حتی هم کلاسی های کودک تاثیر می گذارد و همین مورد باعث افت تحصیلی کودک می شود.

نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان هم در محیط های شلوغ و پر سر و صدا به مشکل می خورند و صداهای زمینه ای بر درک گفتارشان تاثیر میگذارد.به همین دلیل کمپانی های تولید کننده سمعک اقدام به تولید وسایل کمک شنوایی کردند که می توانند برای درک بهتر گفتار در محیط های نویزی کمک زیادی کنند.

این دستگاه یک میکروفن کوچک است که به یقه ی لباس معلم متصل می شود و یا روی میز قرار میگیرد و صدا را از طریق بلوتوث به گیرنده ای که در سمعک است ارسال می کند و به کودکان سر کلاس درس و بزرگسالان در جلسات کمک زیادی می کند .در مدل های جدید تر نیازی به هیچگونه سیم رابطی بین میکروفن گیرنده ی صدا و سمعک نیست.

 

وسایل کمک شنیداری

 

برای چه سمعک هایی امکان استفاده از وسایل جانبی وجود دارد؟

  • سمعک داخل گوشی
  • سمعک نامرئی
  • سمعک پشت گوشی
  • سمعک رسیور در کانال

تمامی سمعک های ذکر شده در صورتی که وایرلس باشند می توانند از وسایل جانبی استفاده کنند و به تکنولوژی به کار رفته در آن بستگی دارد.به طور کلی کیفیت صدای سمعک هوشمند بیشتر از سمعک دیجیتال و سمعک دیجیتال بیشتر از سمعک آنالوگ است.
سمعکها ممکن است با باتری یکبار مصرف و یا با باتری قابل شارژ باشند. فراوانی سمعک شارژی مانند سایر سمعک ها نیست و بیشتر شامل مدل های پشت گوشی و رسیور در کانال هستند. سمعک های شارژی نیز قابلیت متصل شدن به وسایل جانبی را دارند.

به طور کلی هرچه سیستم و تکنولوژی به کار رفته در سمعک بالاتر باشد، قیمت سمعک بیشتر است و به طور کلی سمعک هوشمند و سمعک وایرلس قیمت بالاتری نسبت به سمعک های دیجیتال معمولی دارند.

جهت کسب اطلاع در رابطه با قیمت سمعک و قیمت وسایل جانبی و مشاوره برای خرید سمعک می توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۹۸۹۰۴۳ و یا شماره واتس اپ ۰۹۳۸۱۰۷۰۶۲۴ با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک