سمعک های دیجیتال و مزیت های آن

سمعک دیجیتال

سمعک یک پروتز کمک شنوایی است که در افراد کم شنوا برای بهبود شنوایی و افزایش درک گفتار استفاده می شود.

اجزای سمعک دیجیتال

  • میکروفن
  • مدار پردازشی
  • رسیور یا بلندگو

سمعک دیجیتال

انواع سمعک دیجیتال

تاریخچه سمعک

اولین نسل سمعک ها ، سمعک آنالوگ بود. در این مدل سمعک ، صدا بعد از ورود به سمعک توسط یک تقویت کننده ساده، تقویت می شد و این صدای تقویت شده به داخل گوش ارسال می شد. سمعک ها با این تکنولوژی مشکلات زیادی داشتند که مهمترین آنها عدم تنظیم مناسب سمعک بود.

امروزه سمعک های دیجیتال دارای سیستمی برای کاهش سوت سمعک و یا فیدبک هستند ولی سمعک های آنالوگ این سیستم را ندارند و همین امر باعث کاهش کیفیت صدا و کارایی سمعک می شود.همچنین کیفیت صدایی که سمعک تقویت میکرد از وضوح خوبی برخوردار نبود.
در سمعک های آنالوگ قدیمی ،صدا بدون اینکه تغییر کند، صرفا افزایش پیدا می کرد و تقویت صدا به صورت خطی بود یعنی تمام صدا ها به یک اندازه تقویت می شوند.
سمعک های دیجیتریم و یا نیمه دیجیتال بعد از سمعک های آنالوگ و قبل از سمعک دیجیتال تولید و عرضه شده اند و نسبت به سمعک های آنالوگ کیفیت بهتری دارند.
با پیشرفت تکنولوژی در سمعک ها، نسل جدید سمعک دیجیتال بوجود آمد.سمعک های دیجیتال با نسل های قبلی تفاوت دارند. نسل سوم سمعک ها مدار پردازشی دیجیتالی دارند و کارایی بهتری نسبت به سمعک های آنالوگ دارند.

پردازش دیجیتال باعث کنترل و تولید صدای بهتر در سمعک ها می شود.

سمعک دیجیتال دارای سه قسمت رسیور یا گیرنده، مدار پردازشی و میکروفن یا بلندگو است. باتری نیز تامین انرژی سمعک را برعهده دارد. پردازشگر DSP باعث بهبودعملکرد سمعک و افزایش درک گفتار می شود. صدا در سمعک دیجیتال توسط میکروفن دریافت می شود، در پردازشگر پردازش شده یعنی اول و دوباره به صورت امواج توسط گیرنده(رسیور) به گوش ارسال می شود.

پردازش دیجیتالی در سمعک ها باعث می شود که بتوان سمعک را براحتی تنظیم کرد و یکی از مهم ترین تفاوت های سمعک های دیجیتال با آنالوگ در این است که سمعک های دیجیتال بر اساس ادیوگرام یا نوار گوش فرد کم شنوا تنظیم می شوند.

می توان برای سمعک تعریف کرد در صورت ورود اصوات آهسته به سمعک، آنها را بیشتر تقویت کرد یا وقتی که صدا با صدای بلند وارد سمعک می شود آن صدا را کم کرد تا آزاردهنده نباشد.
سمعک دیجیتال می تواند تشخیص دهد چه صدایی شبیه گفتار است و تقویت کند و چه صدایی شبیه نویز و همهمه است و باید آن را حذف کند به این گونه پردازش ها، پردازش های دیجیتالی و به این نوع سمعک ها، سمعک دیجیتال گفته می شوند.

9 مزیت سمعک های دیجیتال :

  1. تنظیم صدای سمعک در فرکانس های مختلف
  2. سیستم حذف فیدبک یا سوت سمعک
  3. افزایش وضوح گفتار و کاهش میزان نویز محیط
  4. ارتباط با وسایل بلوتوث دار در سمعک وایرلس و سمعک هوشمند
  5. اتصال سمعک به کمک لوازم جانبی به تلویزیون و …
  6. تقویت جهت دار میکروفن سمعک
  7. تنظیم صدای سمعک بر اساس محیطی که فرد در آن قرار گرفته است.
  8. تغییر اتوماتیک صدا در ورودی های مختلف صدا
  9. استفاده از سیستم حذف وزوز گوش
  10. با ورود دیجیتال به عرصه سمعک، نسل سمعک دیجیتال تفاوت های زیادی با نسل قدیمی دارند و علاوه بر مزیت هایی که ذکر شد، کوچک تر شدن سمعک نیز از دیگر مزایای این نسل از سمعک هاست.

قیمت سمعک دیجیتال چقدر است؟

در مبحث قیمت سمعک به بررسی این موضوع پرداختیم که قیمت سمعک به عوامل مختلفی از جمله مدل سمعک و سطح تکنولوژی به کار رفته در آن بستگی دارد.
به طور کلی قیمت سمعک دیجیتال و سمعک هوشمند از سمعک های آنالوگ قیمت بالاتری دارند. حداقل قیمت سمعک در برند های مختلف متفاوت است و از حدود 3 میلیون تومان تا 15 میلیون تومان متغیر است.

انواع سمعک های دیجیتال

سمعک دیجیتال در تمام مدل های زیر تهیه و تجویز می شود

  • سمعک داخل گوشی
  • سمعک پشت گوشی
  • سمعک نامرئی
  • سمعک رسیور در کانال یا Ric
  • بسیاری از افراد تمایل به استفاده از سمعک داخل گوشی یا سمعک نامرئی دارند.

ولی این سمعک برای تمامی افراد ممکن است مناسب نباشد و با توجه به میزان افت شنوایی ، سن فرد و اندازه ی کانال گوش این مدل سمعک تجویز می شود.

از کجا سمعک دیجیتال مناسب تهیه کنیم ؟

اولین قدم برای خرید سمعک مناسب مراجعه به کلینیک شنوایی و انجام تست ادیومتری و یا به اصطلاح نوار گوش می باشد.
مجموعه کلینیک های کاشن یکی از مراکز مهم تجویز و عرضه ی سمعک دیجیتال و سمعک هوشمند در تهران است. کلیه سمعک ها توسط کارشناسان مجرب تجویز و تنظیم می شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک