رفع مشکلات رایج سمعک

رفع مشکلات رایج سمعک

رفع مشکلات رایج سمعک

سمعک رایج ترین راه حل برای افرادی است که مبتلا به افت شنوایی هستند. میلیون ها نفر از مدل های مختلف سمعک که شامل سمعک نامرئی، سمعک داخل گوشی، سمعک پشت گوشی و انواع سمعک دیجیتال و سمعک هوشمند که متناسب با افت شنوایی افراد تجویز و تنظیم می شوند، استفاده می کنند.

همچنین با تولید و عرضه ی سمعک وایرلس بسیازی از افراد تمایل دارند از این مدل سمعک ها استفاده کنند زیرا که امکان استفاده از وسایل کمک شنوایی مانند رابط تلفن، رابط تلویزیون و ریموت کنترل برای افرادد کم شنوا فراهم می شود.

اگر شما یکی از آن میلیون ها افرادی هستید که از سمعک برای برقراری ارتباطاتتان استفاده می کنید حتما می دانید که در صورت بروز مشکل تشخیص به موقع و حل مشکل چقدر اهمیت دارد .

در ادامه 4 مورد از مشکلات رایج استفاده کنندگان سمعک و راه حل های ابتدایی برای حل آنها را در اختیار شما می گذاریم. لازم به ذکر است که اگر قادر به رفع مسئله پیش آمده نیستید، بهتر است به یک متخصص شنوایی شناس مراجعه کنید و از وی برای رفع مشکل یا تعمیر سمعکتان کمک بگیرید.

 

رفع مشکلات رایج سمعک

صدای سمعک قطع شده است

  • سمعکتان را بررسی کنید. اگر جرم گوش باعث بسته شدن مجرای خروجی صدا یا میکروفون شده باشد به آرامی و با دقت آن را با برس و کمی الکل تمیز کنید.
  • مطمئن شوید که سمعک تان روشن است . سمعک ها معمولا با بستن درب باتری روشن می شوند. اگر از سمعک شارژی استفاده می کنید اطمینان حاصل کنید که سمعتان شارژ دارد.
  • اگر درب باتری به راحتی بسته نمی شود، ممکن است باتری را برعکس قرار داه باشید. باتری را بیرون بیاورید و در خلاف جهت قرار دهید اگر صحیح قرار گرفت احتمالا درب باتری سمعک به راحتی بسته می شود .
  • صدای سمعک را بلند کنید . اگر سمعک شما ولوم کنترل دستی دارد، مطمئن شوید که صدای سمعک کم نباشد. اگر از سمعک وایرلس استفاده می کنید می توانید با استفاده از ریموت کنترل صدای سمعکتان را بلند کنید.
  • برنامه و حافظه سمعک را تغییر دهید . اگر سمعک تان دکمه ای برای تغییر برنامه دارد، آن دکمه را فشار دهید و صدای سمعک را گوش دهید تا اگر تغییری ایجاد می کند، متوجه شوید.
  • باتری را عوض کنید . اگر تستر باتری سمعک دارید، ولتاژ باتری سمعک تان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که باتری خالی شده و آن را با باتری جدید تعویض کنید.
  • توجه کنید که احتمال دارد سمعک تان آسیب دیده باشد. با متخصص شنوایی شناسیتان تماس بگیرید و یک قرار ملاقات برای حل مشکل سمعک و تعمیر آن تنظیم کنید.
  • اگر از سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی استفاده می کنید ممکن است فیلتر محافظ سمعک جرم گرفته باشد. فیلتر را تعویض کنید.

صدای سمعک به اندازه کافی بلند نیست

  • سمعک را بررسی کنید که جرم نگرفته باشد یا مجرای خروجی صدا و یا میکروفن بسته نشده باشد. اگر از سمعک پشت گوشی با قالب استفاده میکنید بررسی کنید که تیوب قالب سمعک دچار پارگی یا ترک نشده باشد و یا جرم نگرفته باشد. وجود مقدار کمی رطوبت در تیوب قالب سمعک تاثیر زیادی بر کیفیت صدای سمعک دارد.
  • با متخصص شنوایی شناس خود در صورت نیاز به تعویض تیوب تماس بگیرید.
  •  ولوم را بیشتر کنید . اگر سمعکتان ولوم دارد مطمئن شوید که در طول روز صدای سمعک روی کمترین ولوم نبوده باشد.
  • در صورت داشتن دکمه تغییر برنامه، برنامه را تغییر دهید. چرا که امکان دارد برنامه را اتفاقی تغییر داده باشید و این موضوع موجب کاهش صدای سمعک شده باشد.
  • در نظر داشته باشید که ممکن است شنوایی تان تغییر کرده باشد . که در این صورت باید به متخصص شنوایی شناس برای ارزیابی مجدد شنوایی تان مراجعه کنید. ایشان قادر خواهد بود که سمعک تان را متناسب با نیاز شنیداری شما تنظیم نماید.

رفع مشکلات رایج سمعک

صدای سمعک خش خش دارد

  • باتری سمعک را بررسی کنید که سولفاته نشده باشد . اگر اینطور بود باتری را عوض کنید.
  • اطراف باتری را بررسی کنید. دقت کنید که یک تکه فلز در قسمت در باتری به باتری متصل می شود. بررسی کنید که آن فلز سولفاته نشده باشد. اگر اینطور بود چند بار در باتری را باز و بسته کنید تا سولفاته درب باتری بر طرف شده و تمیز شود. سپس داخل سمعک باتری بگذارید و ببینید که صدای سمعک بهتر شد یا نه. ادیولوژیست شما نیز می تواند اینکار را برایتان انجام دهد .
  • اگر درب باتری به سختی باز می شود یا روی سطح باتری خراش می بینید، مشکل سولفاته شدن درب باتری می باشد.
  • برنامه های مختلف را امتحان کنید . امکان دارد اتفاقی برنامه سمعک را به برنامه مخصوص تلفن تغییر داده باشید. اگر از سمعک هوشمند استفاده می کنید، این سمعک ها قادر هستند که به صورت اتوماتیک برنامه را تغییر دهند و دیگر نیازی به استفاده از برنامه تلفن نخواهید داشت.
  • احتمال آسیب دیدن سمعک را نیز در نظر بگیرید و با مرکز شنوایی تان تماس بگیرید.

سمعک سوت می کشد

  • اگر سمعک هنگامی که در گوشتان قرار دارد سوت می زند، سمعک را از گوش خارج کنید و سعی کنید دوباره در گوش قرار دهید. احتمال دارد به خوبی در جای خودش قرار نگرفته باشد .
  • صدای سمعک را کم کنید. در صورتی که سمعک به خوبی در گوشتان قرار گرفته باشد و با کم کردن صدای سمعک سوت آن قطع شود احتمال دارد به دلیل نامناسب بودن قالب سمعک مقدار زیادی صدا از اطراف قالب خارج شده باشد که این امر عامل ایجاد صدای سوت بوده باشد.
  • اگر از انواع سمعک داخل گوشی و یا سمعک نامرئی استفاده می کنید باید مجددا از گوشتان قالب گرفته شود و پوسته ی سمعک تعویض شود. اگر از سمعک پشت گوشی با قالب استفاده می کنید ممکن است نیاز به قالب سمعک جدید داشته باشید.
  • در بعضی موارد ممکن است نیاز به تنظیم مجدد از طرف ادیولوژیست باشد.
  • اگر احتمال می دهید قالب سمعک با جرم بسته شده باشد، برای تمیز کردن گوشتان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید. این نوع مسدود شدن گوش توسط جرم ممکن است باعث ایجاد صدای سوت سمعک شود. برای اطمینان از اینکه جرم گوش عامل ایجادکننده سوت سمعک بوده یا خیر صدای سمعک را از حالت طبیعی بیشتر کنید در این حالت شما به دلیل بلندتر شدن صدا آن را خواهید شنید اما سوت سمعک را هم بلندتر خواهید شنید.
  • باید دانست که هرگونه انسداد در کانال گوش باعث تراوش صدا به خارج شده که آن را به صورت سوت خواهید شنید.

 

رفع مشکلات رایج سمعک

قیمت سمعک مناسب

بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند که سمعک نامرئی و یا سمعک شارژی قیمت بالاتری نسبت به سایر سمعک ها دارد اما این تصور اشتباه است زیرا که عوامل دیگری بر قیمت سمعک تاثیر دارد و قیمت سمعک ارتباطی با سایز سمعک و یا مدل باتری ندارد.به طور کلی هرچه سیستم و تکنولوژی به کار رفته در سمعک بالاتر باشد، قیمت سمعک بیشتر است و به طور کلی سمعک هوشمند و سمعک وایرلس قیمت بالاتری نسبت به سمعک های دیجیتال معمولی دارند.

جهت کسب اطلاع در رابطه با قیمت سمعک و مشاوره برای خرید سمعک می توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۹۸۹۰۴۳ و یا شماره واتس اپ ۰۹۳۸۱۰۷۰۶۲۴ با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

اگر از تلاش برای حل مشکل خسته شده اید و هنوز سمعک تان مشکل دارد به متخصص شنوایی شناس مراجعه کنید. ایشان ممکن است که بتواند مشکل سمعک تان را در کلینیک شخصی شان در همان روز حل کند. یا در صورتی که یک یا هر دو سمعک تان نیاز به تنظیمات کارخانه ای داشته باشد ادیولوژیست سمعک را جهت تعمیر به نمایندگی کمپانی ارجاع خواهد داد. به یاد داشته باشید که حل مشکلات ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. در این رابطه حتما با متخصص شنوایی شناس خود در ارتباط باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک