دلیل سوت کشیدن سمعک چیست؟

دلیل سوت کشیدن سمعک چیست؟

دلیل سوت کشیدن سمعک چیست؟

یکی از مشکلات رایجی که افرادی که از سمعک استفاده می کنند با آن مواجه هستند، سوت کشیدن سمعک است که اصطلاحا به آن فیدبک می گویند.
بعضی اوقات سمعک روی گوش بیمار سوت می کشد و این صدای سوت باعث اذیت شدن فرد و اطرافیان می شود زیرا ممکن است صدای سوت آنقدر بلند باشد که توسط اطرافیان شنیده شود.

فیدبک چیست ؟

به صدای سوتی که از سمعک شنیده می شود فیدبک می گویند. فیدبک سمعک زمانی اتفاق می افتد که صدایی که سمعک تقویت می کند از مجرای گوش به بیرون نشت پیدا کند و مجددا وارد میکروفن سمعک شده و تقویت شود و این چرخه تکرار شود. این صدای سوت موقع قرار دادن سمعک و برداشتن آن و همچنین زمانی که دستتان را به سمعک نزدیک می کنید شنیده می شود که این امر طبیعی است .

همیشه صدای سوت سمعک و یا فیدبک نشان دهنده ی خراب بودن سمعک نیست و یکی از راه های تشخیص اینکه آیا سمعک به خوبی کار می کند یا نه این است که سمعک را در دست بگیریم و دستمان را ببندیم اگر صدای سوت سمعک شنیده شد یعنی سمعک کار می کند، ولی زمانی که سمعک روی گوش قرار دارد به هیچ عنوان نباید سوت بکشد، سوت زدن سمعک در این حالت نشان دهنده ی وجود مشکل است .

 

دلیل سوت کشیدن سمعک چیست؟

 

علت سوت زدن سمعک (فیدبک) چیست و چگونه می توانیم آن را رفع کنیم؟

جرم گوش

اگر مسیر عبور صدایی که سمعک تقویت می کند مسدود شده باشد، می تواند باعث فیدبک سمعک شود، در این حالت صدا با برخورد به مانعی در مجرای گوش که می تواند جرم گوش باشد به بیرون برمی گردد و مجددا توسط میکروفن سمعک دریافت و تقویت می شود.
جرم زیاد گوش ممکن است باعث خرابی مکرر سمعک شود به خصوص در سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی که تمام اجزای سمعک داخل مجرای گوش قرار می گیرد.
درصورتی که متوجه شدید مجرای گوش شما جرم دارد برای بررسی سلامتی سمعک خود به ادیولوژیست مراجعه نمایید.همچنین باید هرچه سریع تر نسبت به تخلیه ی جرم گوش اقدام کنید. وجود جرم گوش موقع استفاده از سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی و همچنین سمعک پشت گوشی مشکل ایجاد می کند و باعث فیدبک می شود.

قالب نامناسب

اگرقالب سمعک، چه در سمعک پشت گوشی و چه در سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی، داخل گوش کیپ نباشند باعث می شود صدا به بیرون نشت پیدا کند و همین عامل باعث فیدبک سمعک می شود. برای افرادی که از سمعک پشت گوشی استفاده می کنند ممکن است هر چند وقت یک بار نیاز باشد قالبگیری مجدد انجام شود

و قالب سمعک جدید ساخته شود و برای افرادی که از سمعک داخل گوشی استفاده م کنند، پوسته ی سمعک باید تعویض شود زیرا به مرور زمان مجرای گوش تغییر شکل می دهد و این امر باعث می شود قالب و یا سمعک به خوبی داخل مجرا قرار نگیرد.

دلیل سوت کشیدن سمعک چیست؟

 

افزایش و یا کاهش وزن نیز براندازه ی مجرای گوش تاثیر می گذارد و قالب سمعک نیز باید به خوبی داخل مجرای گوش قرار بگیرد. برای اینکه یاد بگیرید چگونه قالب و سمعک را روی گوش بگذارید ادیولوژیست شما می تواند کمک زیادی کند.

تقویت زیاد صدا

درصورتی که صدای سمعک خیلی بلند باشد ممکن است باعث شود به بیرون نشت پیدا کند . همین امر موجب بروز فیدبک می شود. اما در صورت مناسب بودن قالب این مشکل بسیار کاهش پیدا می کند.

کهنه شدن قالب سمعک و یا تیوب آن

در صورتی که از سمعک پشت گوشی استفاده می کنید، سمعک با استفاده از یک تیوب پلاستیکی به قالب متصل می شود. به مرور زمان تیوب قالب قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و سفت می شود و یا ممکن است پاره شود و این امر منجر به بروز فیدبک می شود.

بروز مشکل برای قطعات داخلی سمعک

در صورتی که هریک از اجزای داخلی سمعک مانند بلندگو و میکروفن دچار مشکل شوند ممکن است باعث بروز فیدبک در سمعک شود. قطعات ممکن است سوخته باشند و یا در اثر ضربه جابجا شده باشند.اگر از سمعک دیجیتالی و سمعک هوشمند استفاده می کنید،
امروزه تمام سمعک های دیجیتالی و هوشمند دارای سیستم حذف کننده فیدبک هستند و تا حدودی می تواند سوت اضافی سمعک را خنثی کند اما اگر سمعک شما همچنان روی گوشتان سوت میزند به ادیولوژیست مراجعه نمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک