ادیوگرام چیست؟

اگر مبتلا به افت شنوایی هستید، احتمالا برای ارزیابی شنوایی‌ به مراکز ارزیابی شنوایی مراجعه کرده‌اید. رایج ترین تست برای ارزیابی سیستم شنوایی تست ادیومتری است و به این صورت است که فرد در اتاقکی که عایق صداست به نام اتاقک اکوستیک می نشیند و به صدایی که از هدفون میشنود پاسخ می دهد.

ادیوگرام چیست؟

امروزه اصطلاح ” نوار گوش ” اصطلاحی است که به اشتباه به جای ادیوگرام مورد استفاده قرار می گیرد. ادیوگرام در واقع نموداری است که نتیجه ی تست ادیومتری بر روی آن ثبت می شود و افت شنوایی را در درجات مختلف از افت شنوایی ملایم تا افت شنوایی عمیق را نشان می دهد.

در این واقع این منحنی از 2 نمودار تشکیل می شود که یکی از آن ها فرکانس و دیگری شدت یا بلندی صدا را نشان می دهد. این نتیجه تست برای اقدامات بعدی مانند خرید سمعک و درمان مشکلات شنوایی اهمیت بسزایی دارد . به کمک ادیوگرام و تفسیر آن می توان میزان افت شنوایی را متوجه شد همچنین سمعک های جدید که دیجیتال هستند با نرم افزار و بر اساس ادیوگرام تنظیم می شوند.

محور افقي اديوگرام نشان دهنده فركانس و محور عمودي آن مربوط به شدت يا بلندي صدا می باشد. فركانس هاي بم در سمت چپ و فركانسهاي زير در سمت راست اين محور نمايش داده مي شوند. شدت هاي پايين در بالاي محور عمودي نشان داده می شوند و هر چه به سمت پايين مي آييم شدت بالاتر مي رود.

نمودار شنوايي طبيعي در محدوده بين0-20dBHL قرار مي گيرد و هر چه نمودار به سمت پايين جدول نزديك تر شود افت شنوايي فرد نیز بیشتر خواهد شد. اطلاعات گوش راست با رنگ قرمز و اطلاعات گوش چپ با رنگ آبي بر روي اديوگرام ثبت مي شود . هدف اصلي انجام اديومتري و ثبت اديوگرام ، تعيين درجه و نوع كم شنوايي فرد مراجعه کننده است .

بر اساس نتایجی که از ادیوگرام به دست می آید، میزان افت شنوایی در افراد مختلف به 5 سطح دسته بندی می شود :

ملایم، متوسط​​، متوسط رو به شدید، شدید و عمیق

شنوایی طبیعی

اگر شنوایی شما طبیعی است، باید میزان بلندی صدا در هر فرکانس در محدوده صفر تا 20 دسی­‌بل باشد. این بدان معناست که شما می‌توانید صداهای روزمره را بدون تقویت بشنوید.

کم ­شنوایی ملایم

اگر افت ­شنوایی ملایم (mild) داشته باشید، منحنی ادیوگرام در محدوده 20 تا 40 دسی­‌بل مشاهده می شود. کم شنوایی ملایم به این معناست که شما ممکن است در شنیدن گفتار در محیط­‌های پُر سر و صدا و هنگام تماشای تلویزیون دچار مشکل می شوید.

کم ­شنوایی متوسط ​​و متوسط رو به شدید

افت­ شنوایی متوسط (moderate) ​​در محدوده 40 تا 55 و متوسط رو به شدید (moderately-severe) ​​در محدوده 55 تا 70 مشخص می­‌شود. با این میزان افت شنوایی شما اغلب در درک گفتار در محیط‌های پُر سر و صدا، شنیدن صدای تلویزیون و هنگام صحبت کردن با موبایل، مشکل خواهید داشت.

افت ­شنوایی شدید

اگر افت شنوایی شدید (severe) دارید، منحنی ادیوگرام در محدوده 70 تا 90 دسی­‌بل قرار می‌­گیرد. این بدان معناست که در بسیاری از موقعیت‌ها دچار مشکلات زیادی هستید.

کم­ شنوایی عمیق

اگر کم ­شنوایی شما عمیق (profound) باشد،منحنی را در محدوده 90 تا 120 دسی‌بل مشاهده خواهید کرد. در این سطح، شما در همه موقعیت‌ها با مشکلات عمده ارتباطی روبرو هستید. کم ­شنوایی عمیق معمولا به کمک دیداری مانند لب ­خوانی یا زبان اشاره نیاز دارد. برای هر دو کم ­شنوایی شدید و عمیق کاشت حلزون ممکن است توصیه شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک