اتواسکلروز و روش های درمان آن

اتواسکلروز و روش های درمان آن

اتواسکلروز و روش های درمان آن

Otosclerosis یک کلمه ی یونانی است و به معنای سخت شدن غیر طبیعی بافت گوش است. بیماری اتواسکلروز یکی از دلایل کم شنوایی پیشرونده در بزرگسالان است و این بیماری بر استخوانچه های گوش میانی تاثیر میگذارند.
سه استخوان چکشی، سندانی و رکابی در گوش میانی در انتقال صدا به گوش داخلی نقش مهمی دارند و در صورتی که دچار اختلال شوند عملکرد خود را از دست می دهند.

در این بیماری بافت استخوانی در گوش میانی به شکل ناهنجاری اطراف استخوان رکابی رشد می کند و باعث میشود این استخوان حرکت نکند و منجر به کم شنوایی شدید می شود.علت این بیماری هنوز مشخص نشده است. بعضی از محققان آن را یک بیماری ارثی میدانند ولی این نظریه قطعی نیست.

ساختار سیستم شنوایی

سیستم شنوایی ما به صورت کاملا یک پارچه عمل می کند و در صورتی که یکی از اجزای این سیستم دچار مشکل شود می تواند باعث بروز درجات مختلفی از افت شنوایی شود.
گوش انسان از 3 قسمت تشکیل شده است : گوش خارجی ، گوش میانی و گوش داخلی.
این 3 قسمت با هماهنگی یکدیگر به صورت یکپارچه ، امواج صوتی را دریافت می کنند و آن را به پیام عصبی تبدیل می کنند و به مغز ارسال می کنند. در صورتی که هرکدام از این قسمت ها وظیفه ی خود را به درستی انجام ندهند اختلال شنوایی در فرد به وجود می آید. اتواسکلروز یکی از اختلالات گوش میانی است که باعث بروز مشکلات شنوایی در بزرگسالان می شود.

اتواسکلروز و روش های درمان آن

عوارض بیماری اتواسکلروز

وقتی میگویند بیماری اتواسکلروز یک بیماری پیشرونده است به این معناست که در ابتدای بیماری، افراد از این اختلال آگاه نیستند و زمانی که بیماری پیشرفت کرد و افت شنوایی بیشتر شد ، برای درمان اقدام می کنند.
اتواسکلروز معمولا 2 گوش را درگیر می کند.ممکن است از 1 گوش شروع شود و به تدریج 2 گوش را تحت تاثیر قرار دهد.
در این بیماری فرد در شنیدن صداهای بم (فرکانس پایین) مشکل داد. گاهی اوقات صدای خود را بلند می شنوند به همین دلیل آهسته صحبت می کنند.
مهم ترین و اولین علامت اتواسکلروز افت شنوایی می باشد. افت شنوایی به صورت تدریجی است به این معنا که افرادی که به تازگی به این بیماری مبتلا شده اند درجات کمی از افت شنوایی را دارا هستند و صداهای ملایم را نمی توانند به خوبی تشخیص دهند .علاوه بر مشکلات شنوایی ، احساس سرگیجه ، اختلال در حفظ تعادل ووزوز از علائم دیگر این بیماری است.

درمان اتواسکلروز

اولین راه درمان برای افراد مبتلا به اتواسکلروز جراحی است.این جراحی تقریبا عمل ساده ای میباشد. در این جراحی قسمت هایی از استخوان رکابی که رشد غیر طبیعی داشته است و باعث بروز بیماری می شود برداشته می شود و پروتز کوچکی به جای آن قرار می گیرد.
بروز مشکل در استخوان رکابی باعث می شود صدا به گوش داخلی منتقل نشود و ممکن است بعد از جراحی افت شنوایی تا حدودی جبران شود.
در بعضی از بیمارانی که افت شنوایی شدید دارند ممکن است با جراحی افت شنوایی بهبود پیدا نکند و بعد از جراحی مقداری از افت شنوایی آن ها به قدرت خود باقی بماند و در این شرایط فرد باید از سمعک استفاده کند.

اتواسکلروز و روش های درمان آن

 

چه سمعکی برای این افراد مناسب است ؟

یکی از راه های جبران افت شنوایی در افرادی که اتواسکلروز دارند استفاده از سمعک است. سمعک به این افراد کمک می کند که افت شنوایی ناشی از اختلال عملکرد استخوان رکابی جبران شود.
برای انتخاب سمعک مناسب باید به ادیولوژیست مراجعه کنند زیرا هر سمعکی نمی تواند برای این افراد مناسب باشد و با توجه به افت شنوایی و میزان پیشرفت بیماری ، سمعک مناسب تجویز می شود.
با توجه به اینکه بیشتر افراد ترجیح می دهند از سمعک نامرئی استفاده کنند ، در افراد مبتلا به اتواسکلروز میتوان این سمعک را تجویز کرد. در صورتی که میزان افت شنوایی شدید باشد و سمعک داخل گوشی نتواند تقویت لازم را فراهم کند سمعک پشت گوشی و قوی تر تجویز می شود.
به این نکته توجه داشته باشید که سمعک نمی تواند افت شنوایی را درمان کند و فقط به فرد کم شنوا کمک می کند تا زمانی که سمعک روی گوشش است بهتر بشنود و مشکل شنوایی او برطرف شود.
برای خرید سمعک در ابتدا فردی که دچار آسیب شده است باید مورد ارزیابی قرار گیرد. وضعیت شنوایی، سن، میزان فعالیت روزانه و انتظاری که از سمعک دارد در روند انتخاب سمعک موثر است. بعد از انجام معاینه و مشخص شدن میزان افت شنوایی، سمعک مناسب انتخاب می شود.

به طور کلی سمعک های موجود از لحاظ شکل ظاهری به چند دسته تقسیم می شوند

  • سمعک داخل گوشی
  • سمعک نامرئی
  • سمعک پشت گوشی
  • سمعک رسیور در کانال

منظور از سمعک داخل گوشی سمعکی است که به طور کامل تمام اجزا داخل گوش فرد قرار می گیرند. ابتدا باید از گوش بیمار قالب گرفته شود و بعد بر اساس اندازه گوش بیمار پوسته ی مناسب ساخته می شود. سمعک نامرئی نوعی سمعک داخل گوشی است که به طور کامل و عمیق داخل مجرای گوش قرار می گیرد.
سمعک پشت گوشی همانطور که از نامش پیداست، پشت گوش قرار می گیرد و فرد باید با قالب و یا پروب آماده از سمعک استفاده کند.
سمعک رسیور در کانال نیز همانند سمعک پشت گوشی، پشت گوش قرار می گیرد اما رسیور یا بلندگو با استفاده از قالب و یا سری پلاستیکی داخل گوش می رود.

 

اتواسکلروز و روش های درمان آن

 

کیفیت صدای سمعک به مدل سمعک و تکنولوژی به کار رفته در آن بستگی دارد به طور کلی کیفیت صدای سمعک هوشمند بیشتر از سمعک دیجیتال و سمعک دیجیتال بیشتر از سمعک آنالوگ است.
سمعکها ممکن است با باتری یکبار مصرف و یا با باتری قابل شارژ باشند. فراوانی سمعک شارژی مانند سایر سمعک ها نیست و بیشتر شامل مدل های پشت گوشی و رسیور در کانال هستند.

قیمت سمعک مناسب

بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند که سمعک نامرئی و یا سمعک شارژی قیمت بالاتری نسبت به سایر سمعک ها دارد اما این تصور اشتباه است زیرا که عوامل دیگری بر قیمت سمعک تاثیر دارد و قیمت سمعک ارتباطی با سایز سمعک و یا مدل باتری ندارد.
به طور کلی هرچه سیستم و تکنولوژی به کار رفته در سمعک بالاتر باشد، قیمت سمعک بیشتر است و به طور کلی سمعک هوشمند و سمعک وایرلس قیمت بالاتری نسبت به سمعک های دیجیتال معمولی دارند.
جهت کسب اطلاع در رابطه با قیمت سمعک و مشاوره برای خرید سمعک می توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۹۸۹۰۴۳ و یا شماره واتس اپ ۰۹۳۸۱۰۷۰۶۲۴ با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

مکمل فلوراید سدیم

برای کند شدن سرعت پیشرفت این بیماری از این مکمل استفاده می شود. ولی میزان اثر بخشی آن مشخص نیست و نمیتوان به طور قطع در مورد این مکمل نظر داد.

 

اتواسکلروز و روش های درمان آن

 

علل موثر بر بیماری اتواسکلروز کدامند؟

با وجود تحقیقات گشترده ای که در زمینه ی این بیماری صورت گرفته است آنچه که درواقع باعث بروز این بیماری می شود نا مشخص است. بعضی دانشمندان بر این باورند که عوامل متعددی مانند ژنتیک ، عوامل محیطی و هورمونب می توانند موثر باشند.
از عوامل موثر در بروز این بیماری می توان به این موارد اشاره کرد :
  • ژنتیک: آمارها نشان می دهد اگر یکی از والدین مبتلا به بیماری اتواسکلروز باشند احتمال ابتلا به ایت بیماری 25 درصد و اگر هر 2 والدین مبتلا به این بیماری باشند احتمال ابتلای کودک 50 درصد است..
  • بارداری: دانشمندان معتقدند که تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند باعث بروز و یا تشدید بیماری اتواسکلروز شود.یکی از تحقیقات انجام شده نشان داد زنان مبتلا به اتواسکلروز در 2 گوش بعد از یک بار بارداری شنواییشان تا 33 درصد کاهش پیدا کرد و با هربار بارداری کاهش بیشتری نشان دادند.
  • سرخک و عفونت‌های ویروسی: برخی از متخصصان معتقدند که میزان ابتلا به اتواسکلروز در افرادی که علیه سرخک واکسینه شده اند بسیار کمتر از سایر افراد است. به همین دلیل این بیماری با سرخک و یا سایر بیماری های ویروسی ممکن است ارتباط داشته باشد.
  • ضربه به سر و شکستگی: دانشمندان معتقدند که شکستگی‌ها در استخوان‌های گوش و به ویژه استخوانی اطراف گوش داخلی ممکن است شانس ابتلا به اتواسکلروز را بیشتر کند..
  • خود ایمنی: بیماری خود ایمنی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی در برابر بافت سالم مانند بیماری عمل می کند و نسبت به بافت سالم واکنش نشان می دهد. محققان بر این باورند که یکی از عوامل بروز این بیماری واکنش خود ایمنی بدن است . عوامل ژنتیکی و محیطی در فعال شدن آن نقش دارد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک