آشنایی با قسمت های مختلف سمعک

آشنایی با قسمت های مختلف سمعک

آشنایی با قسمت های مختلف سمعک

سمعک های امروزی از لحاظ تکنولوژی، بسیار شبیه به کامپیوترهای کوچک عمل می کنند و اگرچه لزوماً شما نیازی به آَشنایی با نحوه ی عملکرد سمعک ندارید،اما با بخش های مختلف آشنایی داشته باشید در صورت بروز مشکل می توانید بهتر تصمیم بگیرید. در ادامه به معرفی بخش های تشکیل دهنده ی سمعک ها می پردازیم

اجزای زیر بخش های تشکیل دهنده ی سمعک رسیور در کانال RIE هستند.

سمعک RIE و یا سمعک رسیور در کانال جزسمعک هوشمند حساب می شود و یکی از رایج ترین سمعک هایی است که امروزه تجویز می شود. از لحاظ نحوه ی عملکرد ، سمعک داخل گوشی، سمعک نامرئی و سمعک پشت گوشی مشابه این مدل عمل می کنند با این تفاوت که در سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی، تمام قطعات سمعک داخل پوسته قرار می گیرند و پوسته ی سمعک بر اساس قالبی که از گوش گرفته می شود ساخته می شود.
در سمعک پشت گوشی تمام اجرای سمعک پشت گوش قرار می گیرد و باید با قالب سمعک تجویز شود.

آشنایی با قسمت های مختلف سمعک

قسمت های داخلی سمعک

بزرگترین قسمت سمعک شما، بدنه ی سمعک است که پشت گوش شما قرار می گیرد. بدنه ی سمعک محفظه ی باتری و 3 بخش مهم را در بر می گیرد :

میکروفون سمعک

میکروفون صداهای اطراف را دریافت کرده و به قسمتی که مسئول پردازش است ارسال می کند.
در سمعک های هوشمند، برخی از پردازشگرهای سمعک آنقدر پیچیده هستند که می‌توانند بین اصوات گفتاری و نویز زمینه تمایز قائل شوند و درک مکالمه در محیط‌ های پر سر و صدا را برای افراد کم شنوا راحت تر می کنند.
سمعک هوشمند در انواع مدل های سمعک داخل گوشی ، سمعک نامرئی و سمعک پشت گوشی تولید می شود.

پردازشگر

پردازشگر سمعک، صدا را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند و آن را به بلندگو می فرستد. قدرت پردازش و تقویت سمعک بسته به مدل سمعک و میزان افت شنوایی فرد متفاوت است و این که چه سمعکی برای شما مناسب است بعد از انجام آزمایشات شنوایی توسط متخصص شنوایی شناس مشخص می شود.
تفاوت اصلی که بین سمعک هوشمند و سمعک وایرلس با سمعک دیجیتال و سمعک آنالوگ وجود دارد ، در قسمت پردازشگر سمعک است. در واقع هرچه پردازشگر سمعک از لحاظ تکنولوژی پیشرفته تر باشد ، صدای سمعک کیفیت بالاتری دارد و قیمت سمعک هم بالاتر است.
بیشتر سمعک های با باتری کار می کنند. با توجه به مدل سمعک، سایز باتری سمعک می تواند سایز 10،312 و 13 باشد.
بعضی از سمعک ها با باتری قابل شارژ کار می کنند و اصطلاحا سمعک شارژی نام دارند.
در این مدل امکان استفاده از باتری سمعک وجود ندارد و سمعک با استفاده از شارژر ، شارژ می شود.
سمعک شما ممکن است تله کویل هم داشته باشد که در این صورت امکان استفاده از سمعک با تلفن راحت تر است.
اگرچه امروزه تولید سمعک هوشمند، راحتی استفاده از سمعک را برای مددجویان دوچندان کرده است و با استفاده از این مدل سمعک ها فرد مددجو می تواند به راحتی با تلفن صحبت کند.
اکثر کمپانی های تولید کننده، توصیه می کنند که سمعک خود را قبل از استفاده با یک پارچه نرم و خشک پاک کنید. این کار کمک می کند تا صفحه نمایش میکروفون تمیز باشد و به درستی کار کند. نگهداری هر شب دستگاه ها در رطوبت گیر نیز می تواند به خشک شدن رطوبت اضافی و افزایش عمر دستگاه کمک کند.

دکمه ی برنامه

بسیاری از سمعک های رسیور در کانال RITE دارای دکمه ی برنامه هستند.
امروزه بسیاری از سمعک ها قابلیت این را دارند که برای محیط های مختلف تنظیم شوند. درواقع سمعک این قابلیت را دارد که چندین برنامه داشته باشد و فرد با استفاده از دکمه ی برنامه و با توجه به محیطی که در آن قرار دارد بتواند برنامه ی مورد نیاز برای سمعک خود را انتخاب کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی عملکرد دکمه ی برنامه با متخصص شنوایی شناس خود تماس بگیرید.

آشنایی با قسمت های مختلف سمعک

سیم رسیور

یک سیم نازک با پوشش پلاستیکی از بدنه سمعک شما به رسیور متصل می شود که در داخل گوش شما قرار می‌گیرد. این سیم اصوات تقویت شده را به رسیور منتقل می کند.

رسیور / بلندگو

پس از اینکه صدا از طریق میکروفون دریافت شد و بر اساس افت شنوایی شما تقویت شد، صدا باید به گوش شما منتقل شود. این وظیفه رسیور است که با نام بلندگو نیز شناخته می شود. هنگامی که رسیور سیگنال الکتریکی را از پردازشگر دریافت می کند، آن را دوباره به انرژی صوتی (صدا) تبدیل می کند.
با توجه به سن فرد کم شنوا ، سبک زندگی و میزان افت شنوایی ، سمعک رسیور در کانال را می توان با قالب پلاستیکی آماده که اصطلاحا دام نام دارد و یا قالب سخت که بر اساس قالب گوش بیمار ساخته می شود تجویز کرد.

استفاده از سمعک با استفاده از دام

اگر افت شنوایی خفیف تا متوسط دارید، می توانید به جای استفاده از قالب سخت ، از دام استفاده کنید ، دام ها قطعات سیلیکونی کوچک هستند که به سیم رسیور متصل می شوند و در عمق مجرای گوش قرار می گیرند. دام ها در شکل و اندازه های مختلف طراحی شده اند که برای شکل های مختلف کانال گوش هر فرد قابل استفاده هستند.
متخصص شنوایی به شما کمک می کند که دام با اندازه ی مناسب را انتخاب کنید. یک دام نامناسب می تواند باعث خروج صدا و ایجاد فیدبک و یا همان سوت سمعک شود، بنابراین انتخاب دام با اندازه مناسب بسیار مهم است.
دام ها به راحتی با استفاده از یک پارچه نرم هر شب تمیز می شوند. آنها ممکن است با محافظ‌ های جرم گوش و یا فیلتر سمعک همراه باشند که نیاز به تعویض منظم دارند. دام ها را هر روز از نظر پوسیدگی و اطمینان از اتصال محکم آنها به رسیور بررسی کنید. در صورت بروز هر گونه مشکلی، بهتر است آن ها را تعویض کنید.

آشنایی با قسمت های مختلف سمعک

استفاده از سمعک با استفاده از قالب سخت

برای استفاده از سمعک با قالب سخت ، باید از گوش بیمار قالب گرفته شود و متناسب با قالبی که از گوش بیمار گرفته می شود قالب سخت ساخته می شود و رسیور داخل قالب قرار می گیرد. قالب هایی که بر اساس شکل مجرای گوش ساخته می شوند به خوبی در داخل مجرای گوش قرار می گیرند و صدا را با کیفیت بهتری به گوش شما منتقل می کنند. تجویز سمعک با قالب معمولاً برای کسانی که کم شنوایی شدید تا عمیق دارند و افراد مسن توصیه می‌شود، زیرا در افرادی که افت شنوایی شدید دارند، صدا بیشتر تقویت می شود و اگر از قالب استفاده نشود و صدا به خوبی به کانال گوش منتقل نشود امکان ایجاد فیدبک و یا همان سوت سمعک وجود دارد.

در افراد مسن هم به این دلیل از قالب استفاده می شود زیرا جایگذاری سمعک داخل گوش برایشان راحت تر است.

سمعک طوری طراحی شده است که شما بتوانید هرروز از آن استفاده کنید

سمعک در صورتی می تواند به شما کمک کند که هرروز از آن استفاده کنید . عمل شنیدن یکی از وظایف مغز است. در واقع مغز وظیفه ی پردازش سیگنال هایی که از حلزون گوش دریافت می کند برعهده دارد.
در افرادی که افت شنوایی دارند سیگنال های کمتری به مغز ارسال می شود و به همین دلیل مغز نمی تواند آن ها را به درستی پردازش کند و فرد کم شنوا بسیاری از صداها را نمی شنود. سمعک با ارسال سیگنال هایی به مغز، به شما کمک می کند که صداهایی که بدون سمعک مغز نمیتوانست درک کند را درک کند و به آن پاسخ دهد.اگر سمعکی دارید که به درستی داخل مجرای گوش شما قرار نمی گیرند، روی گوش سوت می زنند و یا برای کاهش شنوایی شما به اندازه کافی قوی نیستند، با متخصص شنوایی خود صحبت کنید.
کلینیک تخصصی ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک کاشن با چهار شعبه در تهران ، به عنوان یکی از مراکز رسمی تجویز سمعک، جدیدترین سمعک ها را با بهترین امکانات برای مراجعه کنندگان تجویز می کنند.

جهت خرید سمعک و یا انجام مشاوره و اطلاع از قیمت سمعک در برندهای مختلف می توانید با شماره تماس 88989043 تماس بگیرید و یا از طریق واتس آپ با شماره ی 09381070624 در ارتباط باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک