آشنایی با ساختار گوش انسان

آشنایی با ساختار گوش انسان

آشنایی با ساختار گوش انسان

گوش يك عضو پيچيده و حساس است كه بخش بزرگی از ساختمان آن در داخل سر قرار دارد . در اين بخش مختصراً بخش های مربوط به سيستم شنوايی را بررسی می كنيم .

گوش به طور کلی به سه بخش کلی و اساسی تقسیم می گردد:

1- گوش خارجی Outer Ear

2- گوش ميانی Middle Ear

3- گوش داخلی Inner Ear

كه هر بخش وظايف خاص خود را به عهده دارد .

گوش خارجی

شامل لاله ، كانال و پرده گوش ( پرده تمپان )‌ می باشد لاله گوش اصوات را دريافت و جمع آوري كرده و اين اصوات را به سمت كانال گوش هدايت مي كند . كانال گوش خارجی مسيری برای عبور صوت به سمت پرده تمپان می باشد و در نهایت پرده ی تمپان غشای بسيار نازكی است كه كانال را از گوش ميانی جدا می كند . اصوات پس از عبور از مجرای گوش خارجی به پرده گوش برخورد می كند و پرده گوش متناسب با تغييرات امواج صوتی مرتعش می شود.

گوش ميانی

حفره كوچكی است كه در آن سه استخوانچه ی بسيار ظريف و هم چنين ضمايم ديگری وجود دارند . اين استخوانچه ها (‌چكشی ، سندانی ، ركابی ) همراه با ارتعاش و حركت پرده تمپان به حركت در می آيند و امواج صوتی را تقويت كرده و به حلزون گوش داخلی منتقل می كنند.

گوش داخلی

شامل حلزون گوش و بخش های مربوط به تعادل می باشد. حلزون گوش حاوی مايع مخصوصی است كه بعد از برخورد امواج صوتی به آن مرتعش می شود . در حلزون سلول های گيرنده عصبی وجود دارند كه با جابجايی مايع داخل حلزون پيام هاي عصبی توليد می كنند و عصب شنوايی پيام های عصبی را از حلزون به مغز منتقل می كند. مغز اين پيام ها را دريافت كرده و تفسير می كند و به اين ترتيب عمل شنيدن اصوات و درک گفتار انجام می شود.

 

آشنایی با ساختار گوش انسان

 

چه اختلالاتی در ساختار گوش منجر به افت شنوایی می شود ؟

به طور کلی هر عاملی که سبب بروز اختلالی در روند دریافت و انتقال امواج صوتی شود باعث ایجاد افت شنوایی می شود. اختلال می تواند در گوش خارجی، گوش میانی و یا گوش داخلی باشد. برای مثال وجود سرومن و یا همان جرم گوش در کانال گوش و یا پارگی پرده ی گوش از انتقال امواج صوتی جلوگیری می کند و باعث بروز درجاتی از افت شنوایی می شود.

اختلالات گوش میانی مانند عفونت گوش و یا بروز مشکل در استخوانچه ها نیز از انتقال صدا به گوش داخلی جلوگیری می کند و باعث افت شنوایی می شود.همانطور که گفته شد در حلزون گوش داخلی سلول های مویی وجود دارد که وظیفه دریافت امواج صوتی و تبدیل آن به امواج عصبی را بر عهده دارند. هر عاملی که اختلالی در عملکرد سلول های حسی گوش داخلی ایجاد کند باعث افت شنوایی می شود.

بیماری منییر، تاثیر داروهای اتوتوکسیک، قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند و … تمامی مواردی هستند که باعث می شوند عملکرد سلول های حسی مختل شود یا حتی این سلول ها از بین بروند. متاسفانه در اکثر مواقع این بیماری های مرتبط درمان دارویی و جراحی ندارند و تنها راه حل در اکثر موارد برای کمتر کردن اثرات این بیماری، استفاده از سمعک است.

 

آشنایی با ساختار گوش انسان

 

برای خرید سمعک چه اقداماتی لازم است ؟

در صورتی که هرکدام از قسمت های ساختمان گوش دچار مشکل شوند منجر به افت شنوایی می شود. میزان و نوع افت شنوایی بسته به محل و میزان آسیب می تواند متفاوت باشد.در صورت وجود عفونت و یا سرومن و هر مشکلی و بیماری در ابتدا باید دارو مصرف شود و بیماری به طور کامل بهبود یابد، در صورتی که با مصرف دارو مشکل برطرف نشد، فرد باید از سمعک استفاده کند.

برای خرید سمعک در ابتدا فرد کم شنوا باید مورد ارزیابی قرار گیرد و وضعیت شنوایی، سن، میزان فعالیت روزانه و انتظاری که از سمعک دارد در روند انتخاب سمعک موثر است. بعد از انجام معاینه و مشخص شدن میزان افت شنوایی، سمعک مناسب انتخاب می شود.

به طور کلی سمعک های موجود از لحاظ شکل ظاهری به چند دسته تقسیم می شوند :

سمعک داخل گوشی
سمعک نامرئی
سمعک پشت گوشی
سمعک رسیور در کانال

  • منظور از سمعک داخل گوشی سمعکی است که به طور کامل تمام اجزا داخل گوش فرد قرار می گیرند. ابتدا باید از گوش بیمار قالب گرفته شود و بعد بر اساس اندازه گوش بیمار پوسته ی مناسب ساخته می شود. سمعک نامرئی نوعی سمعک داخل گوشی است که به طور کامل و عمیق داخل مجرای گوش قرار می گیرد.
  • سمعک پشت گوشی همانطور که از نامش پیداست، پشت گوش قرار می گیرد و فرد باید با قالب و یا پروب آماده از سمعک استفاده کند.
  • سمعک رسیور در کانال نیز همانند سمعک پشت گوشی، پشت گوش قرار می گیرد اما رسیور یا بلندگو با استفاده از قالب و یا سری پلاستیکی داخل گوش می رود.

 

آشنایی با ساختار گوش انسان

 

کیفیت صدای سمعک به مدل سمعک و تکنولوژی به کار رفته در آن بستگی دارد به طور کلی کیفیت صدای سمعک هوشمند بیشتر از سمعک دیجیتال و سمعک دیجیتال بیشتر از سمعک آنالوگ است.
سمعکها ممکن است با باتری یکبار مصرف و یا با باتری قابل شارژ باشند. فراوانی سمعک شارژی مانند سایر سمعک ها نیست و بیشتر شامل مدل های پشت گوشی و رسیور در کانال هستند.

 

قیمت سمعک مناسب

بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند که سمعک نامرئی و یا سمعک شارژی قیمت بالاتری نسبت به سایر سمعک ها دارد اما این تصور اشتباه است زیرا که عوامل دیگری بر قیمت سمعک تاثیر دارد و قیمت سمعک ارتباطی با سایز سمعک و یا مدل باتری ندارد.

به طور کلی هرچه سیستم و تکنولوژی به کار رفته در سمعک بالاتر باشد، قیمت سمعک بیشتر است و به طور کلی سمعک هوشمند و سمعک وایرلس قیمت بالاتری نسبت به سمعک های دیجیتال معمولی دارند.
جهت کسب اطلاع در رابطه با قیمت سمعک و مشاوره برای خرید سمعک می توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۹۸۹۰۴۳ و یا شماره واتس اپ ۰۹۳۸۱۰۷۰۶۲۴ با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک