1619949828 کلینیک کاشن - پارگی پرده ی گوش

پارگی پرده ی گوش

پرده ی صماخ (tympanic membrane) یکی از اجزای گوش خارجی است و در انتهای مجرای گوش خارجی قرار دارد و گوش خارجی را از گوش میانی جدا می کند.
پرده ی گوش یا پرده ی صماخ بافت بسیار نازکی است و در صورتی که دچار آسیب و یا پارگی شود مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت :
  • بروز مشکلات شنوایی در گوش آسیب دیده
  • درد شدید
  • ترشح از گوش که گاهی ممکن است ترشحات خونی باشند.
  • احساس گرفتگی در گوش
  • شنیدن صدای وزوز و یا صدای سوت در گوش
  • از دست دادن تعادل و یا گیجی

میزان افت شنوایی ناشی از پارگی پرده ی گوش به میزان آسیبی که رسیده و اندازه ی سوراخ پرده ی گوش و محل آن بستگی دارد.

علل پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد:

عفونت گوش

وجود عفونت مکرر در گوش ممکن است باعث آسیب دیدن پرده ی گوش شود. عفونت گوش میانی که otitis media  نامیده می شود زمانی بروز پیدا می کند که باکتری ها و یا ویروس ها باعث ایجاد و تجمع مایعات گوش میانی شوند و هنگامی که عفونت مایع پشت پرده ی گوش جمع شود با کوچکترین فشاری پرده ی گوش پاره می شود. عفونت گوش بسیار دردناک است و گاهی‌اوقات ممکن است باعث  بروز مشکلات شنوایی شود.

ضربه یا صدمه به گوش

همانطور که گفته شد پرده ی گوش یک لایه ی بسیار نازک است و در انتهای مجرای گوش قرار دارد و با ضربه ی مستقیم ممکن است آسیب ببیند. اگر ضربه شدید باشد امکان آسیب دیدن گوش میانی و داخلی هم وجود دارد.

وارد کردن جسم خارجی در گوش

داخل کردن هرگونه جسم خارجی داخل گوش می تواند باعث آسیب دیدن پرده ی گوش شود. استفاده از گوش پاک‌کن، و یا داخل کردن مداد یا گیره موی سر در گوش می‌تواند پرده گوش را پاره کند. کودکان ممکن است اشیا را به‌طور تصادفی وارد گوش خود کنند. افراد باید در صورت امکان از وارد کردن هر چیزی در گوش خودداری کنند.

پارگی پرده ی گوش

صداهای بلند

انفجار یا صدای بسیار بلند نزدیک گوش، ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود. برای موسیقی‌دانان و کسانی که به موسیقی با صدای بلند زیاد گوش می‌دهند، ممکن است این اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است این افراد ساعت‌ها یا روزها دچار کم شنوایی و وزوز شوند.

باروتروما گوش

تغییر فشار هوا و یا فشار آب باعث آسیب به پرده ی گوش می شود ، به این اتفاق باروتروما گفته می شود. فشار 2 طرف پرده ی گوش باید یکسان باشد. لوله ای به نام شیپور استاش که گوش میانی را به حلق متصل می کند وظیفه ی برقراری تعادل فشار 2 طرف پرده ی گوش را بر عهده دارد. اگر این لوله به دلیل تغییرات شدید فشار نتواند باز شود اختلاف فشار 2 طرف پرده ی گوش به وجود می آید.

ممکن است پارگی پرده ی گوش زمانی اتفاق بیفتد که 2 طرف پرده ی گوش اختلاف فشار وجود داشته باشد.غواصی و مسافرت هوایی می تواند باعث تغییر فشار هوا در 2 طرف پرده گوش شود. زمانی که فردی در اعماق زیاد غواصی م یکند ، فشارزیاد آب می تواند باعث آسیب رسیدن به پرده ی گوش شود.مسافرت هوایی و تغییر فشار هوا هم می تواند باعث کشیدگی و در نهایت پارگی پرده ی گوش شود.

 

بهبود پارگی پرده ی گوش

همانطور که گفته شد پارگی پرده گوش با درد و التهاب همراه است به همین دلیل افراد می توانند از داروهای مسکن و ضد التهاب مانند ایبوپروفن استفاده کنند. اگر پارگی پرده ی گوش در نتیجه عفونت زیاد رخ داده باشد ، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی و یا قطره گوش تجویز کند.
در افرادی که پرده ی گوششان پاره شده است احتمال عفونت گوش میانی بسیار زیاد است به همین دلیل باید تا جایی که می توانند از ورود آب به مجرای گوش جلوگیری کنند و مجرای گوش را خشک نگه دارند.
استفاده از پنبه آغشته به وازلین و یا قالب های ضد آب می تواند به فرد کمک بسیاری کند. اگر پرده گوش به‌خودی‌خود بهبود نیابد، ممکن است عمل جراحی تمپانوپلاستی (tympanoplasty) برای ترمیم سوراخ پرده گوش لازم باشد .

پارگی پرده ی گوش

پیشگیری از پارگی پرده گوش

  •  برای جلوگیری از آسیب دیدن پرده گوش باید از داخل کردن هرگونه شیء خارجی در گوش خود، حتی برای تمیز کردن خودداری کرد.
  • در صورت عفونت مکرر گوش باید هرچه سریع تر درمان شوید.
  • در معرض دود سیگار یا قلیان نیز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت گوش را افزایش دهد.
  • شیپور استاش باید باز بمانند که تغییر فشار هوا یا فشار آب باعث ایجاد آسیب به پرده ی گوش نگردد.
  • هنگام غواصی، افراد معمولا می‌توانند با آرام رفتن به قسمت‌های عمیق و غواصی نکردن با سرماخوردگی یا علائم آلرژی، فشار هوای گوش‌های خود را متعادل کنند. هر کسی قصد غواصی کردن دارد، باید همیشه به توصیه‌های متخصص این حرفه گوش کند.
  • با استفاده از قالب‌های ضد صوت یا سایر محافظ‌های گوش در هنگام قرار گرفتن در محیط‌های پُر سر و صدا مانند کنسرت موسیقی، کارگاه‌ ساختمانی یا میدان تیراندازی، گوش خود را از صداهای بلند محافظت کنید.
  • هرکسی که در معرض آسیب گوش باشد، باید در این فعالیت‌ها از قالب‌های محافظ گوش استفاده کند.
پارگی پرده ی گوش

استفاده از سمعک

پرده ی گوش وظیفه ی انتقال صدا از گوش خارجی به گوش میانی را بر عهده دارد.در صورتی که دچار پارگی شود نمی تواند به خوبی صدا را منتقل کند و فرد مبتلا به افت شنوایی می شود. میزان افت شنوایی بستگی به میزان پارگی و محل آن دارد اما بر خلاف تصور عموم پارگی پرده ی گوش به این معنا نیست که شنوایی به طور کامل از بین رود. در صورتی که پارگی پرده گوش ترمیم نشود و فرد کاندید عمل جراحی نباشد برای جبران افت شنوایی باید فرد از سمعک استفاده کند.
درافرادی که پرده گوش سالم است ، مانع از ورود هر چیزی به گوش میانی می‌شود. با وجود این، در افرادی که پرده گوش آسیب‌ دیده، آب و سایر مواد می‌توانند وارد گوش میانی شوند و باعث عفونت شوند. پارگی پرده گوش حتی بدون استفاده از سمعک ممکن است باعث عفونت ‌شود.
با این‌حال، استفاده از سمعک در برخی موارد می‌تواند منجر به افزایش مشکلات شود. به دلیل این‌ که سمعک می‌تواند آلودگی را به داخل گوش وارد کند و احتمال خطر عفونت را افزایش دهد. علاوه بر این، افزایش رطوبت گوش ناشی از وجود سمعک می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد.
در افرادی که پرده ی گوششان پاره است و دچار عفونت مزمن می شوند یکی از راه هایی که پیشنهاد می شود استفاده از سمعک استخوانی است که ارتعاشات صوتی را مستقیم از جمجمه به گوش داخلی منتقل می کند و مجرای گوش شما باز است.
البته تمام افراد ممکن است مایل به خرید این مدل سمعک نباشند و بخواهند از سمعک داخل گوشی، سمعک نامرئی و یا سمعک پشت گوشی استفاده کنند. این که فردی بخواهد از سمعک نامرئی و یا سمعک داخل گوشی استفاده کند بستگی به میزان پارگی پرده ی گوش و میزان عفونت دارد.
اگر گوش فرد عفونت داشته باشد استفاده از سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی توصیه نمیشود. زیرا این مدل سمعک به طور کامل داخل مجرای گوش قرار می گیرد و ممکن است باعث تشدید عفونت گوش شود . ترشحات گوش نیز ممکن است باعث آسیب رساندن به اجزای داخلی سمعک شود.
سمعک RITE  نیز برای این افراد توصیه نمی شود زیرا در این مدل سمعک ، بلندگو داخل مجرای گوش قرار می گیرد و ترشحات گوش باعث آسیب دیدن بلندگو می شود. اما در افرادی که گوششان عفونت ندارد ممکن است بتوانند از سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی استفاده کنند. شرایط در افراد مختلف فرق می کند و باید توسط متخصص شنوایی شناس ویزیت شوید.
هرچه میزان پارگی و سابقه ی عفونت کمتر باشد فرد مشکلات کمتری را تجربه می کند.

قیمت سمعک 

یکی از فاکتورهای مهم که هنگام خرید سمعک باید به آن توجه داشت، قیمت سمعک است. سمعک برند های مختلف ،قیمت متفاوتی دارند و به طور کلی قیمت سمعک هوشمند از سمعک دیجیتال بیشتر است.

هرچه کیفیت صدای سمعک بیشتر باشد و از لحاظ تکنولوژی پیشرفته تر باشد قیمت سمعک بالاتر است. مهم ترین عاملی که روی قیمت سمعک تاثیر می گذارد مدل و کیفیت سمعک و تکنولوژی به کار رفته در آن است.
برای مثال ممکن است سمعک پشت گوشی و سمعک داخل گوشی از یک مدل تفاوت قیمت کمی داشته باشند ، زیرا تکنولوژی به کار رفته در آن ها یکسان است و فقط تفاوت هایی در سایز و شکل ظاهری دارند به همین دلیل تفاوت قیمت زیادی ندارند.
پارگی پرده ی گوش

افرادی که پرده ی گوششان پاره است و از سمعک استفاده می کنند باید دستورات زیر را دنبال کنند :

  • اگر از سمعک پشت گوشی استفاده می کنند باید قالب سمعک  را همواره تمیز نگه دارند ممکن است هر چند هفته یک بار نیاز به تعویض تیوب قالب سمعک داشته باشند.
  • معمولا قالب سمعک پشت گوشی قابل شست وشو است که میتوان از آب و صابون قالب را تمیز کرد.
  • اگر از سمعک داخل گوشی  و سمعک نامرئی استفاده می کنند باید همیشه پوسته ی سمعک را تمیز نگه دارند زیرا امکان انتقال عفونت به گوش داخلی وجود دارد. قبل از استفاده از سمعک نامرئی و سمعک داخل گوشی آن را با مواد ضد عفونی کننده غیر الکلی تمیز کنید استفاده از الکل ممکن است باعث آسیب به پوسته سمعک داخل گوشی شود.
  • همیشه قبل از استفاده از سمعک دستان خود را بشویید و زمانی که از سمعک استفاده نمیکنید آن را در جای تمیز نگه دارید.

مجرای گوش خود را تا حد ممکن خشک نگه دارید

اگر از سمعک داخل گوشی یا سمعک نامرئی استفاده می کنید و سمعک شما مجرای گوش را کاملا مسدود می‌کند، ممکن است باعث ایجاد رطوبت شود. البته برخی از سمعک‌ها دارای سوراخ تهویه (ونت) هستند که می‌تواند در به حداقل رساندن این مشکل کمک کند.
بهتر است سمعک را چندین بار در طول روز برای دوره‌های منظم و کوتاه‌مدت از گوش خارج کنید تا مجرای گوش بتواند «نفس بکشد» و خشک بماند.

از هرگونه عفونت احتمالی آگاه باشید

  • اگر فکر می‌کنید دچار عفونت گوش شدید، استفاده از سمعک را متوقف کنید و برای معاینه به شنوایی‌شناس یا پزشک معالج خود مراجعه کنید.
  •   گوش خود را به‌طور مرتب معاینه کنید
  • بهتر است که گوش به‌طور مرتب توسط شنوایی‌شناس یا پزشک گوش و حلق و بینی معاینه شود که مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک