سرویس دوره ای سمعک

سرویس دوره ای سمعک

تمام محصولات ساخت دست بشر ممکن است روزی نیازمند تعمیرات باشند زیرا در اثر استفاده مستهلک می شوند و نیاز به تعمیر پیدا می کنند. سمعک نیز از این قاعده مستثنا نیست و ممکن است روزی به تعمیر نیاز داشته باشد. ولی این که چه زمانی به تعمیر نیاز دارد برای تمامی سمعک ها یکی نیست و به مدل سمعک ، میزان نگهداری از آن و نحوه استفاده بستگی دارد. قطع شدن صدای سمعک ، مشکل اتصالی ، بهم خوردن تنظیمات، جرم گرفتگی ، مشکل رسیور، میکروفن و یا سایر قطعات، آسیب های فیزیکی و سایر موارد مشابه از جمله مواردی است که باعث می شود سمعک به تعمیر نیاز پیدا کند.
البته مدل سمعک نیز مهم است. به طور کلی ممکن است سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی بیشتر به تعمیر و سرویس نیاز داشته باشند.در افرادی که از سمعک پشت گوشی و یا سمعک رسیور در کانال استفاده می کنند ، سمعک در معرض تعرق است و باید هر چند وقت یک بار سمعک و قالب سمعک سرویس شوند.

مراکز تعمیر سمعک

مرکزی که وظیفه ی تعمیر سمعک را بر عهده دارد باید دارای ویژگی های خاصی باشد. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که بهتر است سمعک را به همان کلینیک و یا مطبی که سمعک را از آن جا تهیه کرده اید ببرید و اگر به آن مرکز دسترسی ندارید بهتر است سمعک را نزد ادیولوژیست ببرید. ممکن است در همان جلسه مشکل سمعک شما مشخص و رفع شود. در صورت حل نشدن مشکل سمعک برای تعمیرات به نماینگی ارسال می شود.

سه ویژگی که مراکز تعمیر سمعک باید داشته باشند به شرح زیر است:

1.انجام کار به صورت صحیح و دقیق

از آنجایی که سمعک یک کالای پزشکی است و فرد کم شنوا نیاز دارد که مرتب از سمعک استفاده کند ، در صورتی که تعمیرات به درستی انجام نشود ، ممکن است سمعک باز هم دچار مشکل شود.

2.ارائه ی خدمات با قیمت مناسب

در کشور ما بسیاری از کالاهای خارجی با تفاوت قیمتی بسیار زیاد نسبت به کالاهای مشابه خود به فروش می رسند.
اگرهزینه تعمیرات از مبلغ مشخصی بیشتر باشد می‌توانیم به زیاد بودن قیمت خدمات مجموعه مورد نظر پی ببریم و اگر ارزان‌تر از مقداری استاندارد باشد نیز باید به کیفیت مواد یا نوع تعمیرات شک کنیم البته همیشه گران بودن هزینه ی خدمات به این معنا نیست که لزوما تعمیرات اساسی انجام شده است. در ثانی با توجه به اینکه نمی دانیم در دل سمعکمان چه گذشته و تنها عملکرد آن ملاکی برای تشخیص سلامت سمعک است ، گاه ممکن است قیمت کمتر به معنای عدم انجام تعمیرات اساسی روی آن باشد . در نتیجه با توجه به مدل سمعک ، تکنولوژی بکار رفته در آن ، اینکه سمعک هوشمنداست یا خیر ، میزان خرابی آن ، نمایندگی ها یا مجموعه های قادر به تعمیر این وسیله و … باید قیمتی منصفانه و مناسب برای کار اخذ شود.
به طور کلی ممکن است هزینه تعمیرات سمعک هوشمند نسبت به سمعک های مدل پایین تر بیشتر باشد.
گاهی اوقات هزینه ی تعمیر سمعک بسیار زیاد است و بهتر است فرد برای خرید سمعک جدید با گارانتی ، اقدام کند.

3.پایبندی به تعهدات

پایبندی به تعهدات مراکز تعمیر سمعک و نمایندگی ها ، تعابیر مختلفی دارد. گارانتی کردن تعمیرات ، آماده کردن سمعک در موعد مشخص و دریافت وجه پس از تمرین و کسب رضایت بیمار از مهم ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود.
مهم نیست که مرکز تعمیر سمعک چقدر شلوغ باشد و چقدر به بیماران تضمین می دهد ، نکته ای که اهمیت دارد این است که به وعده هایی که می دهند عمل کنند.

1627109403 service 3 کلینیک کاشن - سرویس دوره ای سمعک

زمانی که به بررسی مشکلات سمعک های تعمیری می پردازیم ، بخش قابل توجهی از آن ها به دلیل ورود آب ، گرد و خاک یا آلودگی های طبیعی گوش ، خراب شده اند و به دلیل تجمع این عوامل و عدم رسیدگی به آن ها نیاز به تعمیر پیدا می کنند. در رابطه با ورود جرم گوش به داخل سمعک ، هرچه مدل سمعک ظریف تر باشد ، بیشتر در معرضی خرابی است و نیاز به نگهداری بیشتری دارد.
به طور مثال در سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی ، چون تمامی اجزای سمعک در معرض جرم گوش و تعرق هستند نیاز به نگهداری بیشتری دارند.
سمعک رسیور در کانال نیز به این دلیل که رسیور یا بلندگوی سمعک در معرض مستقیم جرم گوش است ممکن است نسبت به سمعک پشت گوشی ، حساسیت بالاتری داشته باشد. بخشی از این آلودگی هایی که داخل سمعک رفته است ، به دست خود بیماران قابل تمیز شدن است. برای مثال در سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی با تعویض فیلتر سمعک ممکن است تا حد زیادی مشکل برطرف شود ، درصورتی که با تعویض فیلتر سمعک مشکل برطرف نشد سمعک نیاز به تعمیر پیدا می کند.
در رابطه با سمعک پشت گوشی با تمیز کردن ورودی میکروفن و تعویض تیوب قالب سمعک ، مشکل سمعک تا حد زیادی بر طرف می شود. در صورتی که مشکل حل نشد باید برای تعمیر به نمایندگی مربوطه ارسال شود. زمانی که مصرف باتری سمعک بالا میرود ممکن است نشان دهنده ی وجود مشکل در یکی از قطعات داخلی سمعک باشد . در ادامه این مطلب به بررسی رده بندی IP67 سمعک ها به عنوان یکی از استانداردهای عایق کردن یک سمعک میپردازیم

رده بندی IP68 سمعک ها

در بسیاری از موارد ، نمیتوان از سمعک ، همانند عینک طبی در هر موقعیتی استفاده کرد. به عنوان مثال بسیاری از افراد عینکی هنگام رفتن به حمام ، استخر، سونا یا دیگر محیط های مرطوب ، قبل از خواب یا به هنگام انجام ورزش های پر تحرک عینک خود را کنار می گذارند ،نحوه ی استفاده و نگهداری از سمعک ها نیز به همین ترتیب است. همانطور که گفته شد گرد و خاک ، آب و رطوبت و هوا می تواند به این وسیله بسیار حساس حتی در سمعک نامرئی که داخل مجرای گوش نیز آسیب بزند ، به همین دلیل نیازمند پوششی هستند تا از آن ها در برابر عوامل خارجی حفاظت کرده و مانع از آسیب آن ها شود.

پوشش نانو

همانطور که گفته شد ، رطوبت و ذرات معلق در هوا می توانند به عملکرد یک سمعک آسیب بزند و باعث از کارافتادن آن شود ، بسیاری از کمپانی های سازنده ی این محصولات در روند تولید سمعک از پوشش خارجی نانو استفاده می کنند و بدین ترتیب از نفوذ گرد و غبار و رطوبت به داخل سمعک جلوگیری می کند .

محافظ میکروفن

میکروفون به عنوان دریافت کننده صدا باید صدا را بدون هیچ مانعی دریافت کند، در نتیجه وجود گرد و غبار در طول مسیر سبب می شود کیفیت صدا کم شده و صدا دچار اعوجاج گردد . به همین منظور برای این وسیله محافظی در نظر گرفته می شود تا صدایی ممتد با کیفیت بالا به گوش مددجو برسد .

درزگیر سیلیکونی

وجود درزگیرهای سیلیکونی در سمعک ها با IP68 به این دلیل الزامیست تا تمامی اجزای داخلی سمعک از جرم گوش ، رطوبت آن و غبار هوا در امان باشند.

محافظ رسیور

در سمعک های رسیور در کانال وجود جرم گوش و رطوبت به اتصالات رسیور آسیب می زند ، به همین منظور وجود محافظ رسیور سبب می‌شود تا از میزان این آلودگی ها کاسته شده و دریافت صدا با مشکل روبرو نشود . در سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی نیز ، سمعک در تماس مستقیم با جرم گوش است و محافظ رسیور و استفاده از فیلتر سمعک بسیار کمک کننده است .

سیستم محافظ جرم wax-Guard

زمانی که جرم گوش زیاد باشد و به مرور زمان سفت تر شود ، علاوه بر دردسرهایی که تمیزکردن آن در پی دارد ، باعث قطع و وصل شدن صدا و آسیب دیدن قطعات داخلی سمعک می شود. به همین منظور همانطور که قبلا گفته شد سیستم محافظی به نام wax-Guard در انواع سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی تعبیه شده که مانع از نزدیکی این مواد به رسیور می شوند . در سازوکار این نوع محافظ ها ، فیلترها به راحتی تمیز شده و حتی تعویض می شوند.

سخن پایانی

از جمله مواردی که به می تواند به طول عمر بیشتر سمعک کمک کند، سرویس دوره ای سمعک است. لذا توصیه می شود علاوه بر رعایت نکاتی که متخصص شنوایی شناسی برای مراقبت از سمعک به شما توصیه می کند ، به صورت دوره ای نیز جهت سرویس و جرمگیری داخل سمعک به متخصص شنوایی شناس خود مراجعه نمایید . حتما دقت کنید که تمامی سرویس ها باید توسط نمایندگی اصلی که تنها مرجع معتبر و اصلح برای تعمیرات سمعک هست، انجام شود .‌

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک