تعداد کانال و باند سمعک

تعداد کانال و باند سمعک

تعداد کانال و باند سمعک

یکی از سوالاتی که برای بیماران کم شنوا پیش می آید این است که منظور از کانال سمعک چیست ؟ آیا هرچه تعداد کانال های سمعک بیشتر باشد نشان دهنده این موضوع است که سمعک کیفیت بالاتری دارد ؟

ممکن است به طور عامیانه زیاد شنیده باشند که بهتر است سمعکی تهیه کنید که تعداد کانال بالا داشته باشد. در این مبحث می خواهیم به طور دقیق به بررسی مفهوم های کانال و باند بپردازیم.
انتخاب بهترین نوع سمعک برای بسیاری از مددجویان به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و یکی از این عوامل تعداد کانال سمعک است . هرچه سمعک تعداد کانال بیشتری داشته باشد ، یعنی سمعک از کیفیت صدای بالایی برخوردار است.
مبحث دیگر در مورد تعداد باند فرکانسی سمعک است، که ادیولوژیست می تواند تنظیمات مربوط به سمعک مانند بلندی و کوتاهی صدا را در باند های فرکانسی تغییر دهد.
معمولا واژه باند و کانال به جای همدیگر استفاده میشود.در باند های فرکانسی سمعک ها ، آن بخش هایی از سیگنال را که در محدوده ی فرکانسی معینی هستند جدا می کنند و آن را تقویت و پردازش می کنند.
طبق مطالعات انجام شده هرچه تعداد کانال سمعک بیشتر باشد میزان پردازش صدا توسط سمعک افزایش می یابد که این افزایش پردازش منجر به افزایش تاخیر صدا در سمعک می شود که اين تاخير سبب ميشود در صدا اکو ايجاد شود و درک گفتار بيمار را تحت تاثير قرار دهد. همیشه تعداد کانال بالا برای بیمار مناسب نیست و بستگی به میزان افت شنوایی دارد.

تعداد کانال و باند سمعک

به طور کلی در سمعک هوشمند تعداد کانال نسبت به سمعک دیجیتال بیشتر است و تعداد کانال سمعک دیجیتال بیشتر از سمعک آنالوگ و دیجیتریم است .
سمعک ها بر اساس معیار های مختلف دسته بندی می شوند برای مثال اگر بر اساس شکل ظاهری باشد به 3 دسته ی سمعک داخل گوشی ، سمعک پشت گوشی ، سمعک رسیور داخل کانال و سمعک نامرئیتقسیم می شوند. تعداد کانال و باند در این سمعک ها به مدل سمعک بستگی دارد و ربطه با سایز و شکل سمعک ندارد.
بر اساس تکنولوژی به کار رفته به سه دسته ی سمعک های دیجیتریم ، سمعک های دیجیتال و سمعک هوشمند تقسیم بندی می شوند و همانطور که گفته شد تعداد کانال سمعک هوشمند بیشتر از سمعک های دیگر است.
هرچه تعداد کانال سمعک بالاتر باشد سمعک کیفیت صدای بهتری دارد و قیمت سمعک بیشتر است.
به همین دلیل سمعک هوشمند قیمت بالاتری نسبت به سایر سمعک ها دارد. همانطور که گفته شد افزایش تعداد کانال سمعک باعث افزایش فضوح گفتار می شود. یک ادیولوژیست مجرب برای هر فرد با توجه به میزان افت شنوایی ، سن و سایر عوامل سمعک مناسب را تجویز می کند.
گفتار انسان از فرکانس های مختلف ساخته شده است، و از حدود 500 تا 5000 هرتز را شامل می شود بنابراین اگر شما در فرکانس یا زیر و بمی خاصی افت شنوایی داشته باشید در شنیدن گفتار در آن فرکانس خاص مشکل خواهید داشت و درک گفتار شما پایین خواهد آمد. هدف از سمعک این است که درک آنچه را که در هر فرکانس خاص از دست داده اید به میزان مناسب دوباره به دست آورید.
پس چگونه این کار انجام می شود؟ زمانی که صدا وارد سمعک می شود ، بر اساس فرکانس های مختلفی که دارد در ” کانال ” های متفاوت سمعک از هم جدا می شود و در هر کانال سمعک بر اساس میزان افت شنوایی در هر فرکانس خاص، میزان تقویت متناسبی اعمال می شود .
به عنوان مثال، اگر شما از یک سمعک یک کاناله ی ساده استفاده کنید، صدای گفتار با محدوده ی فرکانسی 500 تا 5000 هرتز به یک میزان مساوی تقویت خواهد شد. مشکل زمانی به وجود می آید که شما در فرکانس های متفاوت، افت شنوایی یکسانی را نداشته باشید، در این حالت شما با سمعک یک کاناله به مشکل بر خواهید خورد و درک گفتار شما بهبود نخواهد یافت. در این موارد صدای شنیده شده طبیعی نخواهد بود.
حال اگر از سمعک چند کاناله استفاده کنید، در هر کانال بر اساس افت شنوایی شما در هر فرکانس، تقویت متفاوتی اعمال خواهد شد. مثلا اگر فرکانس 500 تا 1000 هرتز را خوب می شنوید، در این محدوده، سمعک تقویت به وجود نمی آورد، اما می تواند فرکانس های بیش از 1000 هرتز را که نمی شنوید، به اندازه ی مناسب تقویت کند.
در نهایت اينكه هر چه تعداد كانالها ي يك سمعك بيشتر باشد در پردازش آن سمعك و تناسب آن با كم شنوايي فرد تاثير بيشتر و بهتري خواهد داشت.
برای دریافت مشاوره ، خرید سمعک ، اطلاع از قیمت سمعک و مدل سمعک می توانید با شماره 02188989043 تماس بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک