تفاوت کاشت حلزون و سمعک

تفاوت کاشت حلزون و سمعک

تفاوت کاشت حلزون و سمعک

کاشت حلزون عملی است که طی آن پروتزی در جمجمه ی فرد قرار میگیرد. این عمل جراحی اغلب برای کودکانی که افت شنوایی زیادی دارند و سمعک برای آنها مناسب نیست انجام میشود، بیشتر این افراد در سن طلایی رشد گفتار و زبان آموزی هستند.

برخی افراد معتقدند کاشت حلزون تفاوتی با سمعک ندارد. این در حالتی است که تکنولوژی کاشت حلزون با سمعک قابل مقایسه نیست و کاربرد آن ها نیز با هم فرق میکند. عملكرد عصب شنوايي در افرادی که کاندید کاشت هستند بايستي كاملا سالم بوده و اختلالات ادراكي در آن ها وجود نداشته باشد. بر خلاف سمعك، كاشت حلزون صدا را بلند تر و واضح تر نمي كند، در عوض عصب شنوايي را مستقيما تحريك مي كند.

كاشت حلزون به فرد احساس شنوايي مي دهد. مهم است بدانيم كه قبل از اقدام به كاشت حلزون بايد از كارآمد نبودن سمعك براي فرد كم شنوا اطمينان حاصل كرد. بنابراين يك دوره استفاده از سمعك قبل از كاشت حلزون الزامي است.

در حدود سه دهه قبل، کاشت حلزونی برای اولین بار به شکل ابزاری تک الکترودی که عمدتاً برای افزایش توانایی لب خوانی و کمک به فرد در آگاهی از صداها استفاده می‌شد، معرفی گردید. اما امروزه ابزارهای چند الکتروده پیشرفته‌ای موجود می باشند که امکان مکالمات تلفنی را نیز به کاربران کاشت شده می‌دهند.

تفاوت کاشت حلزون و سمعک

 

معیارهای کاندیداتوری کاشت نیز تغییرات زیادی کرده‌ است و گستره افراد کاندید، به کودکان ۳ ماهه و بزرگسالانی که دارای باقي مانده شنوایی قابل توجهی به‌ویژه در فرکانس های پایین هستند افزایش یافته‌ است. نوزادی که تازه متولد می شود باید مورد ارزیابی شنوایی قرار گیرد. در صورتی که کودک مبتلا به افت شنوایی است هرچه سریع تر باید اقدامات لازم درخصوص تجویز سمعک انجام شود و کلاس های توانبخشی برای فعالیت بیشتر مغز برای کودک آغاز شود. اگر میزان افت شنوایی کودک به حدی باشد که سمعک برای آن میزان افت جوابگو نباشد، کاشت حلزون انجام می شود.

کاشت حلزون بعد از تجویز سمعک و گذراندن کلاس های تربیت شنوایی انجام می شود. در صورتی که اقدامات لازم برای کودک کم شنوا به موقع انجام شود سن مناسب برای عمل کاشت حلزون 1 سالگی می باشد.
در صورتی که میزان افت شنوایی عمیق باشد و به گونه ای باشد که سمعک هیچ کمکی به مددجو نکند ، وی باید کاشت حلزون شود در واقع در عمل کاشت حلزون ، پروتزی جایگزین سلول های مویی حلزون میشود.در صورتی که افت شنوایی فرد در حدی باشد که بتواند از سمعک استفاده کند ، کاشت حلزون توصیه نمیشود.

به عبارت دیگر زمانی که مشخص شد کودک افت شنوایی دارد باید از سمعک استفاده کند. سمعک مناسب برای اطفال سمعک پشت گوشی است به دلیل اینکه اندازه مجرای گوششان باریک است سمعک نامرئی و یا سمعک داخل گوشی برای کودکان مناسب نیست. زیرا در سمعک نامرئی تمام اجزای سمعک باید در پوسته ی سمعک داخل مجرای گوش قرار گیرد و در کودکان به دلیل باریک بودن مجرای گوش محدودیت وجود دارد.

بعد از تجویز سمعک پشت گوشی برای کودک باید مدتی از سمعک استفاده کند. در صورتی که تغییری در وضعیت گفتاری کودک پیش نیامد باید کاشت حلزون انجام شود. برای کودکان بهتر است از سمعک رده بالا و سمعک هوشمند استفاده شود زیرا هرچه سمعک رده بالاتر باشد و جز سمعک های هوشمند باشد رشد گفتار کودک بهتر خواهد بود.

همچنین سمعک وایرلس که در رده سمعک هوشمند قرار می گیرد این امکان را به کودک کم شنوا می دهد که از وسایل کمک شنوایی مانند میکروفن از راه دور و رابط تلویزیون استفاده کند.

تفاوت کاشت حلزون و سمعک

 

بعد از انجام شدن عمل کاشت کلاس های گفتار و زبان به صورت فشرده برگزار می شود. اگر اقدامات لازم به موقع انجام نشود بخشی از قشر مغز که مربوط به پردازش شنوایی است به اندازه کافی فعال نمیشود و یادگیری زبان و گفتار کودک به تاخیر می افتد.

علاوه بر کودکان، کاشت حلزون میتواند برای بزرگسالانی که به دلایلی شنوایی خود را از دست داده اند و افت شنوایی آن ها عمیق است هم مفید باشد البته صدایی که پروتز تولید میکند با صدای طبیعی کمی تفاوت دارد اما تا حد زیادی به فرد کمک می کند و موجب بهتر شدن عملکرد او می شود.

در رابطه با این موضوع که برای کودکی کاشت حلزون بهتر است یا سمعک نمیتوان به طور کلی نظر داد زیرا هر کودک با توجه به شرایط خود وضعیت متفاوتی دارد. و نکته ی مهم اینجاست که فقط عمل کاشت حلزون بدون کلاس های توانبخشی و تربیت شنوایی قبل و بعد از آن به تنهایی به پیشرفت کودک کمکی نمیکند.

در افرادی که درجات مختلفی از افت شنوایی دارند ، قسمتی از گوش داخلی ( حلزون گوش ) مشکل دارد. سلول های مویی درون حلزون گوش پیام صوتی را دریافت میکنند و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند. حال اگر سلول ها دچار اختلال شوند باعث میشود سیگنالی به مغز ارسال نشود و سلول های عصبی شنوایی اطلاعاتی به مغز ارسال نمیکنند.

در اکثر مواقع افرادی که افت شنوایی خفیف یا متوسط دارند ، با استفاده از سمعک تا حد زیادی مشکل آن ها برطرف میشود. این درحالیست که فرد با افت شنوایی عمیق، تقویت صدا نمی‌تواند به تنهایی به او کمک کند و بهتر است برای کاشت کاندید شود. به همین دلیل کاشت حلزون یا پروتز شنوایی برای افرادی که به هیچ وجه نمی‌توانند از سمعک استفاده کنند توصیه می‌شود.

تفاوت کاشت حلزون و سمعک

سمعک مناسب برای افرادی که افت شنوایی ملایم تا متوسط دارند در سایزهای زیر موجود است

  • سمعک داخل گوشی
  • سمعک نامرئی
  • سمعک پشت گوشی
  • سمعک رسیور در کانال

منظور از سمعک داخل گوشی سمعکی است که به طور کامل تمام اجزا داخل گوش فرد قرار می گیرند. ابتدا باید از گوش بیمار قالب گرفته شود و بعد بر اساس اندازه گوش بیمار پوسته ی مناسب ساخته می شود. سمعک نامرئی نوعی سمعک داخل گوشی است که به طور کامل و عمیق داخل مجرای گوش قرار می گیرد.

سمعک پشت گوشی همانطور که از نامش پیداست، پشت گوش قرار می گیرد و فرد باید با قالب و یا پروب آماده از سمعک استفاده کند.سمعک رسیور در کانال نیز همانند سمعک پشت گوشی، پشت گوش قرار می گیرد اما رسیور یا بلندگو با استفاده از قالب و یا سری پلاستیکی داخل گوش می رود. با توجه به سن فرد، مهارت های فردی، بودجه و میزان افت شنوایی مدل سمعک مشخص می شود.

قیمت سمعک

بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند که سمعک نامرئی و یا سمعک شارژی قیمت بالاتری نسبت به سایر سمعک ها دارد اما این تصور اشتباه است زیرا که عوامل دیگری بر قیمت سمعک تاثیر دارد و قیمت سمعک ارتباطی با سایز سمعک و یا مدل باتری ندارد.

به طور کلی هرچه سیستم و تکنولوژی به کار رفته در سمعک بالاتر باشد، قیمت سمعک بیشتر است و به طور کلی سمعک هوشمند و سمعک وایرلس قیمت بالاتری نسبت به سمعک های دیجیتال معمولی دارند.جهت کسب اطلاع در رابطه با قیمت سمعک و مشاوره برای خرید سمعک می توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۹۸۹۰۴۳ و یا شماره واتس اپ ۰۹۳۸۱۰۷۰۶۲۴ با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک