مزایا و معایب سمعک داخل گوشی

مزایا و معایب سمعک داخل گوشی

مزایا و معایب سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی

بعد از انجام معاینات سیستم شنوایی، اگر ادیولوژیست شما تشخیص داد که به افت شنوایی مبتلا شده اید ، به شما پیشنهاد می کند که از سمعک استفاده کنید. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی ، به ویژه در زمینه ی تولید سمعک هوشمند و سمعک نامرئی ، این امکان برای شما فراهم است که هر سمعکی که جوابگوی نیاز شما و مطابق با میل شماست تهیه کنید. البته عواملی مانند سن و میزان افت شنوایی بر روی پروسه ی تجویز سمعک تاثیر می گذارد.قطعا تا به امروز اصطلاح سمعک نامرئی به گوشتان خورده است.در بسیاری از موارد افراد کم نشوا تمایل بسیاری به استفاده از سمعک نامرئی دارند اما چگونه می توان سمعک مناسب را انتخاب کرد ؟

به طور کلی سمعک داخل گوشی در 4 اندازه ی مختلف تولید می شود :

سمعک ITE که به طور کلی داخل کانال گوش و حفره ی گوش را می پوشاند .
سمعک ITC که داخل کانال گوش را پر می کند.
سمعک CIC نسبت به سمعک ITC سایز کوچکتری دارد و به طور عمقی داخل مجرای گوش قرار می گیرد.
سمعک IIC که کوچکتر و عمیق تر از سمعک CIC ساخته می شود.

مزایا و معایب سمعک داخل گوشی

برای تهیه ی تمام این مدل ها باید از گوش فرد قالب گرفته شود و بر اساس قالب گوش بیمار ساخته شود.
اگرچه به دلیل قرار گرفتن در اجتماع و احساس شرم در بسیاری از افراد ، بسیاری از بیماران تمایل به استفاده از سمعک داخل گوشی وسمعک نامرئی دارند ولی باید به این نکته توجه کرد که استفاده از این مدل سمعک برای همه مناسب نیست . در ادامه به بررسی مزایا و معایب سمعک های داخل گوشی و سمعک های نامرئی می پردازیم که با توجه به این نکات بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.

 

مزایای سمعک های کوچک

  • ظاهر جذاب و اندازه کوچک دارند.
  • سمعک داخل گوشی دید بسیار کمی روی گوش دارند .
  • هیچگونه سیم و تیوب خارجی ندارند .

به این دلیل که وزن بسیار سبکی دارند و در مدل های سمعک داخل گوشی سمعک به طور کامل داخل گوش کیپ می شود بسیاری از افراد کم شنوا هنگام استفاده از این مدل سمعک ها احساس راحتی می کنند.

بررسی عملکرد سمعک ها

1. به دلیل قرارگیری سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی داخل مجرای گوش استفاده از هدست و هدفون برای این افراد راحت تر است.

2. به دلیل قرار گیری داخل مجرای گوش ، صدای نویز محیطی مانند صدای نویز باد را کمتر دریافت می کند.

3. سمعک داخل گوشی میتواند صدایی با کیفیت بسیار بالا و شبیه به صدای طبیعی را برای کم شنوایان فراهم کند.

4. به این دلیل که سمعک نزدیک به پرده ی گوش قرار می گیرد نیاز به قدرت بالایی برای انتقال صدا ندارد و در این سمعک ها احتمال بروز فیدبک کاهش پیدا می کند.

مزایا و معایب سمعک داخل گوشی

معایب سمعک های داخل گوشی

1.ممکن است این مدل سمعک برای همه مناسب نباشد.افرادی که افت شنوایی عمیق دارند کاندید مناسبی برای استفاده از سمعک داخل گوشی نمی باشند. اگرچه امروزه بسیاری از کمپانی ها اقدام به تولید سمعک داخل گوشی با قدرت بالا کرده اند اما برای این دسته از افراد سمعک پشت گوشی انتخاب مناسب تری می باشد.

2.سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی با توجه به اندازه مجرای گوش فرد ساخته می شود. لذا افرادی که مجرای گوششان عفونت می کند و یا پرده گوششان پاره است کاندید مناسبی برای استفاده از سمعک داخل گوشی نمی باشند.

3.در سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی و به طور کلی سمعک هایی که سایز کوچکتری دارند ، مصرف باتری سمعک بیشتر می شود.زیرا هرچه سایز باتری سمعک کوچکتر باشد سایز باتری هم کوچکتر است. در صورتی که تمایل به استفاده از سمعک شارژی دارید ، سمعک BTE انتخاب مناسب تری برای شما میباشد.

4. امکانات سمعک داخل گوشی نسبت به سمعک پشت گوشی کمتر است.معمولا در سمعک پشت گوشی 2 میکروفن تعبیه شده است که برای درک اصوات گفتاری و جهت یابی بسیار کارامد است. اما در سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی امکان قرار گیری 2 میکروفن وجود ندارد.

5.همانطور که گفته شد سایز باتری سمعک در این مدل ها کوچک است به همین دلیل انتخاب مناسبی برای افراد مسن که مشکل حرکتی دارند نمی باشد.

مزایا و معایب سمعک داخل گوشی

اگر سمعک های کوچک انتخاب مناسبی برای شما نباشد راه حل چیست ؟

اگر ادیولوژیست شما پیشنهاد دهد که سمعک داخل گوشی و یا سمعک نامرئی انتخاب مناسبی برای شما نمیباشد نگران نباشید ، زیرا سمعک ها در اندازه و مدل های مختلف تولید می شوند. امروزه کمپانی های سمعک اقدام به تولید سمعک شبیه به سمعک پشت گوشی کرده اند که سمعک رسیور در کانال یا RIC نام دارد. ظاهر این مدل سمعک بسیار ظریف است و پشت گوش قرار می گیرد و بلند گوی سمعک با یک سیم نازک داخل گوش قرار می گیرد و دید بسیار کمی دارد. رنگ سمعک معمولا رنگ پوست و یا رنگ مو است.

مزایا و معایب سمعک داخل گوشی

 

سمعک های RIC بسیار سبک هستند و استفاده از آن ها راحت است و حتی برای افرادی که افت شنوایی عمیق دارند مناسب است.
برای افرادی که ظاهر سمعک برایشان مهم است بعد از سمعک داخل گوشی سمعک RIC انتخاب مناسبی است.

در نهایت اگر تصمیم به خرید سمعک دارید با ادیولوژیست خود مشورت کنید.نکاتی مانند میزان افت شنوایی ، سن ، شغل و قیمت سمعک عواملی است که تعیین می کند چه سمعکی برای شما مناسب است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک