قالب سمعک

قالب سمعک

به طور کلی سمعک ها از لحاظ شکل ظاهری به 3 دسته تقسیم میشوند :
سمعک های داخل گوشی
سمعک های پشت گوشی
سمعک های رسیور در کانال
برای استفاده از سمعک داخل گوشی باید از گوش قالب گرفته شود و بر اساس قالب اولیه ی گوش ، پوسته ی سمعک ساخته می شود و تمام اجزای سمعک داخل پوسته قرار می گیرند. برای استفاده از سمعک ها پشت گوشی میتوان از قالب های پلاستیکی آماده استفاده کرد که شکل مشخصی دارند و معمولا در 3 سایز کوچک ، متوسطو بزرگ موجود است،
همچنین میتوان از قالب هایی که متناسب با شکل گوش شما ساخته میشود استفاده کرد. برای ساختن قالب سمعک پشت گوشی لازم است ابتدا از گوش فرد مورد نظر قالب گرفته شود و بر اساس قالب اولیه ، قالب سمعک ساخته می شود. قالب میتواند از جنس سخت و یا نرم باشد
قالب سخت دوام بیشتری دارد و تمیز کردن آن راحت تر است، قالب نرم برای کودکان انتخاب مناسب تری است و برای افت شنوایی شدید و عمیق تجویز می شود.
اندازه ی قالب به پارامتر های مختلفی از جمله میزان افت شنوایی ، سن و شکل گوش بستگی دارد.

1591507904 ear mold 4 کلینیک کاشن - قالب سمعک

بخش های قالب سمعک

قالب چند بخش اصلی دارد، یکی از آن ها مجرای خروجی صدا است که صدا را به مجرای گوش شما می فرستد ، دیگری تیوب قالب است که رنگی شفاف و روشن دارد و برای انتقال صدا از سمعک به مجرای گوش استفاده می شود.در برخی از قالب ها برای بهتر شدن کیفیت صدا یک ونت و یا لوله ی تهویه ایجاد می شود.

ساخت قالب

برای تجویز سمعک ، چه سمعک داخل گوشی و چه سمعک پشت گوشی ، اولین کاری که شنوایی شناس انجام می دهد این است که از گوش شما قالب بگیرد.

بر اساس قالب اولیه گوش شما پوسته سمعک داخل گوشی و یا سمعک نامرئی و یا قالب سمعک پشت گوشی ساخته می شود. به این نکته توجه کنید که حتما قالبگیری باید توسط فرد متخصص و یا شنوایی شناس انجام شود زیرا امکان آسب رسیدن به پرده گوش وجود دارد.
هرچه قالبگیری بهتر و دقیق تر انجام شود قالب و یا پوسته ی ساخته شده به شکل واقعی گوش شما نزدیک تر است و تجویز سمعک بهتر است.اگر قالبگیری به درستی انجام نشود قالب سمعک پشت گوشی و یا پوسته سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی ممکن است کوچکتر و یا بزرگتر ساخته شود و امکان سوت کشیدن (فیدبک ) سمعک و یا اذیت شدن بیمار وجود دارد.

قالب به میزان زیادی بر روی کیفیت صدای سمعک و راحتی استفاده از آن تاثیر می گذارد به همین دلیل یکی از اساسی ترین بخش های سمعک پشت گوشی است.
وظیفه ی اصلی قالب سمعک انتقال صدا از سمعک پشت گوشی به مجرای گوش شماست ، همچنین باعث می شود سمعک بهتر روی گوش شما قرار بگیرد و مانع فیدبک سمعک می شود.

در استفاده از سمعک پشت گوشی اندازه ی تیوب قالب نیز مهم است که خیلی کوتاه و یا بلند نباشد. اگر بلند باشد باعث می شود سمعک به خوبی روی گوش قرار نگیرد و اگر کوتاه باشد باعث کشش و احساس ناراحتی می شود. همچنین توجه داشته باشید که تیوب قالب همیشه نرم و تمیز و سالم باشند زیرا اگر پاره باشد سمعک سوت می کشد.

1591507878 ear mold 3 کلینیک کاشن - قالب سمعک

قالبگیری شامل مراحل زیر است :

معاینه : ابتدا ادیولوژیست با استفاده از اتوسکوپ مجرا و پرده ی گوش شما را معاینه می کند.
در صورت وجود جرم گوش و یا التهاب بهتر است قالبگیری انجام نشود.
قالبگیری : بعد از معاینه شنوایی شناس از گوش شما قالب میگیرد.ابتدا یک تیکه پنبه و یا اسفنج داخل مجرا قرار می دهد که مانع از نزدیک شدن مواد قالبگیری به پرده ی گوش می شود. سپس با استفاده از سرنگ قالبگیری ، مواد قالبگیری به مجرای گوش شما تزریق می شود.و بعد از گذشت 5 الی 10 دقیقه مواد خشک می شود.
بهتر است حین سفت شدن مواد قالبگیری چندین بار دهان خود را باز و بسته کنید.بعد از اینکه قالب اولیه آماده شد آن را به لابراتوار ساخت قالب میفرستند و قالب سمعک از روی آن ساخته می شود.

1591507998 tohs brochure image 7 1024x867 1 کلینیک کاشن - قالب سمعک

تمیز کردن قالب :

بهتر است یک یا 2 بار در هفته انجام شود. برای تمیز کردن قالب بهتر است در ابتدا قالب را از سمعک جدا کنید و آن را با آب ولرم بشویید.سپس آن را با یک پارچه ی نرم خشک کنید و مطمئن باشید که رطوبتی داخل قالب باقی نمانده باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک