عوامل بروز كم شنوايی

عوامل بروز كم شنوايی

عوامل و بيماري هاي مختلفی در بروز كم شنوايي دخیل هستند كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:

افت شنوایی به دلیل افزایش سن

رایج ترین دلیل افت شنوایی به خصوص در سن های بالا، افت شنوایی ناشی از افزایش سن است که پیرگوشی نامیده می شود. پیرگوشی به تدریج و به مرور زمان رخ می دهد و هرچه سریع تر درمان شود تاثیر بیشتری دارد. افت شنوایی ناشی از سن، دائمی است اما با استفاده از سمعک بسیاری از مشکلات فرد کم شنوا برطرف می شود.

رایج ترین شکایت در فردی که در اثر پیرگوشی دچار افت شنوایی شده است این موضوع است که ممکن است فرد بخش هایی از مکالمات را متوجه نشود و به همبن دلیل از اطرافیان بخواهد که صحبت های خود را تکرار کنند.

کاهش شنوایی ارثی

گاهی اوقات افت شنوایی ممکن است ارثی یا ژنتیکی باشد و از یکی از والدین به ارث برسد و معمولا این نوع افت شنوایی، افت شنوایی حسی_عصبی است. در اکثر اوقات اگر افت شنوایی ارثی باشد بلافاصله بعد از تولد خود را نشان می دهد.

منظور از افت شنوایی حسی عصبی این است که آسیب به سلول های مویی گوش داخلی یا عصب شنوایی وارد می شود و همچنین امکان دارد در اثر ابتلا شدن به برخی ویروس ها یا حتی قرارگیری در معرض صداهای بلند ایجاد شود.
نوع دیگر کاهش شنوایی، کاهش شنوایی انتقالی است که از انتقال صدا به گوش داخلی جلوگیری می کند و در اثر ایجاد انسداد در گوش خارجی یا میانی ایجاد می شود. بدشکلی لاله های گوش، پارگی پرده گوش، عفونت یا تومورهای خوش خیم باعث بروز افت شنوایی انتقالی می شود.

کاهش شنوایی ناشی از نویز (NIHL)

یکی دیگر از دلایل متداول افت شنوایی، افت شنوایی ناشی از قرارگیری مداوم در معرض سر و صدای زیاد است. صداهای روزمره مانند ترافیک، موسیقی با صدای بلند و موارد دیگر بر شنوایی شما تأثیر می گذارند.

کاهش شنوایی مرتبط با صدای بلند در ابتدا موقتی است اما اگر به مدت طولانی در معرض سر و صدای زیاد باشید احتمال بهبودی کاهش پیدا می کند. اگر شرایط محل کار شما به نحوی است که همیشه در معرض صدای بلند هستید بهتر است از گوشی محافظ استفاده کنید.

افت شنوایی در اثر ابتلا به بیماری یا مصرف دارو

انواع مختلفی از بیماری ها و داروها وجود دارد که موجب افت شنوایی یا تشدید آن می شود. عفونت در گوش میانی، منییر و اتواسکلروز از دلایل شایع ابتلا به افت شنوایی هستند. برخی از داروها که به نام داروهای اتوتوکسیک شناخته می شوند؛منجر به افت شنوایی می شوند.

آنتی بیوتیک هایی همچون آمینوگلیکوزید، آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی( NSAIDs ) و داروهای مخصوص شیمی درمانی جزو این دسته به شمار می روند.

افت شنوایی در اثر ضربه

وارد شدن هرگونه ضربه ی فیزیکی به سر ممکن که موجب افت شنوایی شود. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که ضربه به ساختار داخلی یا خارجی گوش آسیب می رساند. آسیب دیدگی های جزئی نیز در برخی مواقع منجر به کاهش شنوایی می شوند. به همین خاطر در هر سنی آسیب دیدگی رخ دهد؛

پیگیری درمان پزشکی ضرورت دارد. تومورها نیز علائم کاهش شنوایی همچون وزوز یا احساس پری در یک یا هر دو گوش را ایجاد می کند. تومورها با جراحی قابل درمان هستند اما آسیب شنوایی آن ها امکان دارد که دائمی باقی بماند.

برای درمان و خرید سمعک به کلینیک های کاشن مراجعه فرمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک