تجربه ی بهتر شنیدن با سمعک هوشمند

تجربه ی بهتر شنیدن با سمعک هوشمند

تجربه ی بهتر شنیدن با سمعک هوشمند

سمعک هوشمند و دیجیتال در مقایسه با سمعک های نیمه دیجیتال و آنالوگ کارایی بهتری دارند. در میان انواع مختلف سمعک ها ، سمعک هوشمند به شما کمک میکند که با محیط اطراف خود تعامل بهتری داشته باشید و راحت تر با اطرافیان ارتباط برقرار کنید.
این سمعک ها در مدل ها و اندازه های مختلف تولید می شوند و می توانند داخل گوشی ،پشت گوشی و حتی نامرئی باشند. منظور از سمعک نامرئی ، لزوما سمعک داخل گوشی نیست ، بلکه میتوانند از نظر تکنولوژی سمعک پشت گوشی باشند ولی به گونه ای طراحی شده اند که روی گوش شما دید بسیار کمی دارد.

تجربه ی بهتر شنیدن با سمعک هوشمند

مزایای استفاده از سمعک هوشمند :

راحتی شنیداری :

معمولا تمامی این سمعک ها از سیستم وایرلس برخوردار هستند. تکنولوژی وایرلس این امکان را به مددجو می دهد که هم بتواند از وسایل جانبی استفاده کند و هم اینکه اگر افت شنوایی 2 طرفه دارد و از 2 سمعک استفاده می کند ، با تغییر ولوم و یا برنامه ی یک سمعک ، برنامه ی سمعک دیگر نیز تغییر کند.در واقع اگر شما صدای یکی از سمعک ها را زیاد تر کنید به طور اتوماتیک صدا در سمعک دیگر نیز بلند می شود .

استفاده از وسایل جانبی :

امروزه میزان استفاده از وسایل الکترونیکی مانند موبایل و تبلت نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.همه ی ما برای برقراری ارتباط با محیط اطراف خود نیاز به استفاده از این دستگاه ها داریم. در این میان افراد کم شنوا بهتر است از سمعک هوشمند استفاده کنند که بتوانند با وسایلی مانند موبایل ، تبلت و تلویزیون ارتباط برقرار کنند. سمعک های هوشمند که در آن ها از سیستم وایرلس استفاده شده است این قابلیت را دارند فرد مددجو ، برای اینکه صدای تلفن ،صدای تلویزیون و یا صحبت های فردی که در یک جمع چند نفره مانند کلاس درس و یا جلسات صحبت می کند را بهتر بشنود ، نیاز به استفاده از وسایل جانبی دارد. وسایل جانبی مانند رابط تلفن و رابط تلویزیون تنها به سمعک هایی که سیستم وایرلس دارند متصل می شوند. بعضی از این سمعک ها قابلیت این را دارند که مستقیم و بدون رابط به آیفون ( وسایل دارای سیستم عامل ios ) متصل شوند . به تازگی این ویژگی برای سیستم عامل اندروید هم فراهم شده است.
توجه داشته باشید که قابلیت وایرلس در بیشتر سمعک های نامرئی وجود ندارد و اکثرا سمعک های هوشمند پشت گوشی دارای این تکنولوژی هستند.

تجربه ی بهتر شنیدن با سمعک هوشمند

کیفیت صدا :

سمعک های هوشمند دارای سیستم پیشرفته تری هستند و همین امر باعث می شود کیفیت صدای سمعک در مقایسه با سمعک های دیگر به میزان زیادی افزایش پیدا کند. سرعت دریافت و پردازش اطلاعات در آن ها بسیار بالاست همچنین اگر فردی از 2 سمعک برای 2 گوش خود استفاده کند ، هر 2 سمعک مانند سیستم واحد عمل می کنند و همین امر باعث می شود کیفیت صدا برای فرد مددجو بهبود یابد .

مکان یابی :

یکی از مشکلاتی که افراد کم شنوا دارند مکان یابی منبع صدا است.در افراد با شنوایی نرمال، مغز پیام ها عصبی که از 2 گوش دریافت می شود را آنالیز میکند و با توجه به این اطلاعات مکان دقیق منبع صدا را تشخیص می دهد.
به همین دلیل افرادی که افت شنوایی 2 طرفه دارند بهتر است از 2 سمعک استفاده کنند.
سمعک هوشمند در این راستا نیز عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر سمعک ها دارند.

ویژگی ها :

1. کانال :

هر صدای گفتاری از طیف وسیعی از فرکانس های مختلف تشکیل شده است. صدایی که به حلزون گوش می رسد بر اساس فرکانس ، به چند قسمت تقسیم می شود و هر بخش به صورت جداگانه پردازش و آنالیز می شود. سلول های مویی حلزون گوش ، وظیفه دریافت سیگنال صوتی و تبدیل آن به سیگنال عصبی را دارند. در افرادی که افت شنوایی دارند ، کانال های سمعک صداهای دریافتی را به قسمت های مختلفی تقسیم میکنند.بدین ترتیب سمعک برای هر طیف فرکانسی تقویت را فراهم میکند.
تعداد کانال های سمعک ها با هم متفاوت است. سمعک هایی که سیستم پیشرفته تری دارند تعداد کانال بیشتری دارند.
هرچه تعداد کانال سمعک بیشترباشد امکان تنظیم بهتر سمعک فراهم می شود و سمعک قادر است صداهای دریافتی را دقیق تر آنالیز کند. برای بیشتر افت های شنوایی 8-4 کانال کافی است و نیازی به کانال بیشتر نمیباشد. در حلزون گوش حدود 20-16 محدوده فرکانسی برای پردازش گفتار وجود دارد و تعداد کانال بیشتر از این نه تنها باعث بهبود صدا نمی شود بلکه ممکن است باعث پیچش صدا شود.

2. سیستم تراکم :

سیستم شنوایی در افراد نرمال تمام صدا ها را به یک اندازه تقویت نمی کند. بلکه صداهای ضعیف تر را بیشتر از صداهای بلند تر تقویت می کنند. تفاوت بین ضعیف ترین صدا و بلند ترین صدایی که فرد می تواند بشنود بدون اینکه اذیت شود ، محدوده ی پویایی نامیده می شود. در افرادی که افت شنوایی حسی عصبی دارند این محدوده کاهش پیدا میکند . به این معنی که صداهای ضعیف تر را به خوبی نمی شنود. اگر سمعک تمام صدا های دریافتی را به یک اندازه تقویت کند صداهای بلند برای فرد بسیار آزار دهنده خواهند بود . به همین دلیل سمعک های دیجیتال و هوشمند از سیستم تراکم استفاده میکنند. به این معنی که صدا های ضعیف تر را بیشتر و صداهای بلند تر را کم تر تقویت می کنند.
تمامی سمعک ها از جمله سمعک های نامرئی می توانند از این ویژگی برخوردار باشند.

تجربه ی بهتر شنیدن با سمعک هوشمند

3. سیستم حذف کننده سوت :

اگر به هردلیل صدایی که سمعک تقویت میکند از مجرای گوش به بیرون نشت پیدا کند این صدا دوباره وارد میکروفن سمعک می شود و مجددا تقویت می شود. این بار با شدت بیشتری از مجرا به بیرون نشت پیدا می کند و مجددا وارد میکروفن شده و این چرخه ادامه پیدا می کند. این روند باعث سوت کشیدن سمعک و یا به اصطلاح فیدبک می شود.
سمعک های دیجیتال و هوشمند دارای سیستم حذف فیدبک هستند. این قابلیت در سمعک های داخل گوشی و نامرئی هم وجود دارد.

4.سیستم کاهش دهنده ی نویز :

یکی از مشکلاتی که افراد کم شنوا دارند درک گفتار در یک محیط شلوغ و نویزی است. سیستم کاهش دهنده ی صوت در سمعک های هوشمند ، گفتار را از نویز زمینه تشخیص می دهد و باعث بهبود درک گفتار در محیط های نویزی می شود.

5.دایرکشنالیتی :

لاله ی گوش در دریافت و جمع آوری صداهایی که از جهات مختلف می آیند نقش بسزایی دارد و همین امر باعث می شود صداهای گفتاری در محیط های نویزی بهتر تقویت شوند. چنانچه فرد کم شنوا از سمعک پشت گوشی استفاده کند ، چون میکروفن ها پشت گوش قرار میگیرند ، یک میکروفن به تنهایی نمی تواند جهت صدا را تشخیص دهد.
در سمعک های هوشمند با 2 میکروفن ، میکروفن عقبی صداهایی که از پشت می آیند را قبل از اینکه به میکروفن جلویی برسد ، دریافت می کند و همین امر موجب جهت یابی بهتر و تشخیص گفتار از نویز می شود. استفاده از 2 میکروفن در سمعک های پشت گوشی امکان پذیر است و سمعک های نامرئی به دلیل سایز کوچک سمعک این ویژگی را ندارند.

6. سیستم پوشاننده وزوز گوش :

برخی از سمعک های هوشمند ودیجیتال دارای سیستم هایی هستند که با تولید کردن صداهای خاصی باعث کاهش بلندی وزوز فرد می شود. این مدل سمعک دارای مولد صدا هستند و صداهایی که تولید می شوند به در محیط شنیده نمی شود و فقط در گوش فرد پخش می شود. تمام مدل سمعک ها از جمله سمعک های داخل گوشی و حتی نامرئی می توانند از این ویژگی برخوردار باشند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک