افت شنوایی در نوزادان

افت شنوایی در نوزادان

افت شنوایی در نوزادان

کم شنوایی یکی از شایع ترین بیماری ها در دنیا است و همه ی گروه های سنی از جمله نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد. افت شنوایی در زمان نوزادی افت شنوایی پیش زبانی نام دارد زیرا قبل از اینکه کودک شروع به صحبت کردن کند، رخ می دهد. کم شنوایی در سنین پایین در صورتی که درمان نشود، می تواند تاثیرات جدی بر رشد گفتار و زبان کودک داشته باشد.
اما خوشبختانه، تقریباً افت شنوایی در همه ی نوزادان قابل درمان است. با توجه به میزان افت شنوایی کودک استفاده از سمعک و یا کاشت حلزون می تواند بسیار مفید باشد.
درمان افت شنوایی، به این معنا نیست که بعد از مدتی استفاده از سمعک، وضعیت شنوایی کودک کم شنوا به حالت عادی برگردد و افت شنوایی او درمان شود بلکه به این معنا است که استفاده از سمعک و یا کاشت حلزون یک روش توانبخشی است و به کودک کمک می کند که صداها بهتر بشنود.
بسیاری از متخصصان شنوایی شناسی کودکان معتقدند اگر کودکان و نوزادان اصوات را به خوبی نشنوند، قسمت پردازش صدا در مغز دچار مشکل می شود و به خوبی رشد نمی کند. قسمتی از مغز که مربوط به شنوایی است برای یادگیری زبان، ادراک و تولید گفتار بسیار مهم است، به همین دلیل استفاده از سمعک برای درمان نوزادان و کودکان کم شنوا توصیه می شود و در حال حاضر بهترین راه حل است.

کم شنوایی نوزادان چقدر شایع است؟

با کمک غربالگری های شنوایی نوزادان، می دانیم که از هر 1000 نوزاد متولد شده در ایالات متحده، تقریباً 2 نوزاد دچار کم شنوایی هستند. بر اساس آمار منتشر شده، افت شنوایی در اطفال و نوزادان طیف گسترده ای را شامل می شود و نوزادان نارس نیز بیشتر مستعد کم شنوایی هستند.

افت شنوایی در نوزادان

 

علائم کم شنوایی نوزاد

افت شنوایی نوزادان، با توجه به سن کودک علائم مختلفی می تواند داشته باشد :

  • از بدو تولد تا چهار ماهگی، نوزاد شما باید:

هنگام شنیدن صدای بلند ، واکنش نشان دهد.
با شنیدن صدای بلند از خواب بیدار شود.
با لبخند زدن به صدای شما پاسخ دهد.
با شنیدن صدای آشنا، آرام شود.

  • از چهار ماهگی تا نه ماهگی، نوزاد شما باید:

وقتی با او صحبت می کنید، لبخند بزند.
به اسباب بازی هایی که صدا تولید می کنند توجه کند.
سر خود را به سمت صداهای آشنا بچرخاند.
حرکات دست مانند خداحافظی را درک کند

علت کم شنوایی نوزاد چیست؟

بیشتر موارد کم شنوایی نوزادان را می توان به سه علت نسبت داد:

  • اختلالات ژنتیکی و بیماری های ارثی که ممکن است از یک یا هر دو والدین منتقل شود.
  • عفونت های ویروسی و باکتریایی.
  • عوارض جانبی داروها.

ژنتیک

به گفته CDC، بین 50 تا 60 درصد افت های شنوایی به دلیل مشکلات ژنتیک رخ می دهد. بسیاری از اوقات کودکی با کم شنوایی عمیق از والدینی با شنوایی طبیعی متولد می شود که نشان می دهد ژن مغلوب از یک یا هر دو والدین به ارث رسیده است. برخی از این بیماری ها ممکن است درغربالگری ژنتیکی در دوران بارداری شناسایی شوند.

عفونت ها

بسیاری از عفونت‌های مختلف باعث کاهش شنوایی می‌شوند، اما بزرگترین نگرانی برای نوزادان سیتومگالوویروس (CMV) است. تحقیقات نشان می دهد که این ویروس شایع ترین علت کم شنوایی غیرارثی در کودکان است.
اگر یک زن باردار مبتلا به CMV باشد، ویروس می تواند از مادر به نوزاد منتقل شود. از آنجایی که زنی که در دوران بارداری مبتلا به CMV است، نوزادی خواهد داشت که در معرض خطر کم شنوایی قرار دارد، بهتر است مادر بارداری که علائمی شبیه آنفولانزا را نشان می‌دهد، درخواست آزمایش خون کند. نوزادانی که در معرض افت شنوایی هستند، شناسایی می شوند و می توانند برای ارزیابی، تشخیص و درمان به موقع ارجاع داده شوند.
CMV تنها عفونت ویروسی نیست که نوزادان را در معرض خطر کم شنوایی قرار می دهد. توکسوپلاسموز، سیفلیس، سرخک آلمانی (سرخچه) و تبخال همگی خطر کم شنوایی نوزادان را در صورت ابتلا به عفونت در دوران بارداری به همراه دارند.
مراقبت های دوران بارداری می تواند تفاوت زیادی در کاهش برخی از این عوامل ایجاد کند. مراقبت های مناسب دوران بارداری نیز احتمال تولد نوزاد با وزن کم و زایمان زودرس را کاهش می دهد.

عوارض جانبی دارویی

برای محافظت از سلامت جنین، باید از مصرف برخی داروها در دوران بارداری خودداری شود یا فقط تحت نظارت دقیق پزشک استفاده شود. این به این دلیل است که آنها می توانند سمی باشند یعنی برای شنوایی کودک مضر هستند. حداقل 200 داروی اتوتوکسیک با کاهش شنوایی و وزوز گوش مرتبط هستند.
دسته ای از آنتی بیوتیک ها هستند که اغلب برای عوارض زایمان یا عفونت هایی مانند ذات الریه به نوزادان داده می شود. در حالی که جان بسیاری از نوزادان بیمار یا نارس را نجات می دهد، تخمین زده می شود که بین 20 تا 60 درصد از نوزادانی که این آنتی بیوتیک ها را دریافت می کنند، از کاهش شنوایی خفیف تا عمیق رنج می برند.

درمان افت شنوایی در نوزادان

پس از ارزیابی کامل و تشخیص افت شنوایی در کودک، شنوایی شناس راه درمان مناسب را به شما پیشنهاد می کند. برای اکثر نوزادان مبتلا به افت شنوایی، بهترین راه استفاده از سمعک خواهد بود و حتی نوزادان چند ماهه نیز می توانند از سمعک استفاده کنند.
در برخی موارد که افت شنوایی عمیق است و استفاده از سمعک کارایی ندارد، کاشت حلزون پیشنهاد می شود.

افت شنوایی در نوزادان

سمعک مناسب برای اطفال

نوزادان از سن سه ماهگی می توانند سمعک دریافت کنند و بهترین سمعک برای نوزادان در این سن سمعک پشت گوشی است. سمعک ها را از لحاظ شکل ظاهری می توان به گروه های سمعک داخل گوشی، سمعک نامرئی، سمعک پشت گوشی و سمعک رسیور در کانال تقسیم بندی کرد.
شکل ظاهری سمعک برای تمامی والدین حائز اهمیت است به همین دلیل تمامی آن ها تمایل دارند سمعک نامرئی و یا سمعک داخل گوشی برای نوزاد خود تهیه کند.
سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی برای اطفال گزینه ی مناسبی نمی باشد. بهتر است با مشاوره ی صحیح والدین را متقاعد کرد که بهترین انتخاب برای نوزادان سمعک پشت گوشی است.
یکی از دلایلی که سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی برای نوزاد مناسب نمی باشد این است که برای ساخت این مدل سمعک ها باید از گوش کودک قالب گرفته شود و بر اساس اندازه ی مجرای گوش پوسته ی سمعک ساخته می شود. به دلیل باریک بودن بیش از اندازه مجرای گوش اطفال امکان ساخت سمعک نامرئی برای این سنین وجود ندارد از سوی دیگر با رشد کودک و تغییر اندازه ی کانال گوش باید پوسته ی سمعک تعویض شود که این مورد هزینه بر است.
در صورتی که اگر از سمعک پشت گوشی استفاده شود، کودک باید از قالب سمعک استفاده کند و در صورت تغییر سایز گوش ، فقط قالب سمعک تعویض می شود و نیازی به صرف هزینه ی زیاد برای تعویض پوسته ی سمعک نمی باشد.
سمعک رسیور در کانال و یا همان RIC از نظر شکل ظاهری ، سمعک بسیار ظریفی است و روی گوش دید کمتری نسبت به سمعک پشت گوشی دارد اما این مدل هم برای اطفال انتخاب مناسبی نمی باشد زیرا نگهداری از آن دشوار است و برای بزرگسالان انتخاب مناسب تری است.

استفاده از سمعک هوشمند برای کودک

سمعک ها از نظر تکنولوژی که در آن ها به کار رفته به گروه های زیر تقسیم می شوند

  • سمعک آنالوگ
  • سمعک دیجیتال
  • سمعک هوشمند

سمعک های آنالوگ از لحاظ تکنولوژی در پایین ترین سطح هستند و تقویت خطی دارند. به این معنا که تمام صداهایی که دریافت می کنند به یک اندازه تقویت می کنند.

سمعک دیجیتال قابلیت تنظیم شدن با کامپیوتر بر اساس افت شنوایی و ادیوگرام را دارد

سمعک هوشمند دارای بالاترین کیفیت نسبت به سمعک های دیجیتال و آنالوگ هستند.

برای اطفال و نوزادان با توجه به میزان حساسیت سیستم شنوایی و تاثیر آن بر رشد گفتار و زبان و سایر جنبه های رشدی کودک، صدایی که به گوش او می رسد باید کیفیت بالایی داشته باشد. هرچه کیفیت صدای سمعک بالاتر باشد قیمت سمعک بیشتر است، برای اطلاع از قیمت سمعک می توانید با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.
برای کودکان در سنین مدرسه، به دلیل قرار گرفتن در کلاس میتوان سمعک وایرلس با میکروفن از راه دور تهیه کرد. نحوه ی عملکرد این مدل سمعک ها به این صورت است که سمعک وایرلس روی گوش قرار می گیرد و میکروفن روی میز معلم قرار میگیرد و صدا را دریافت می کند و به صورت مستقیم از طریق بلوتوث به سمعک می فرستد. در صورت تجویز سمعک وایرلس علاوه بر میکروفن از راه دور، از سایر اکسسوری ها مانند رابط تلویزیون و ریموت کنترل می توان استفاده کرد.
در کودکانی که افت شنوایی عمیق دارند سمعک نمی تواند انتخاب مناسبی باشد و کاشت حلزون جایگزین می شود. با انجام عمل کاشت حلزون کودک با استفاده از دستگاهی شبیه به سمعک که پشت گوش قرار می گیرد صداها را دریافت می کند. اگر نمی دانید که بین استفاده از سمعک و یا کاشت حلزون کدام مورد برای کودک شما مناسب است، ادیولوژیست و پزشک شما به شما کمک می کند که بهترین راه برای درمان افت شنوایی کودکتان را پیدا کنید.
استفاده از سمعک شارژی برای کودکان انتخاب مناسبی است. زیرا ممکن است باتری سمعک یکبار مصرف به دلیل سایز کوچکی که دارد برای کودکان با سنین پایین تر خطرناک می باشد. البته استفاده از سمعک شارژی محدودیت هایی دارد، اگر شارژ سمعک تمام شود ، دیگر سمعک قابل استفاده نخواهد بود و سمعک حتما باید با شارژر مجددا شارژ شود.
در انتها مهم ترین نکته ای که می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که به هیچ عنوان درمان افت شنوایی نوزاد را به تعویق نیندازید.
وقتی صحبت از به تاخیر افتادن رشد گفتار و زبان می شود باید هرچه سریع تر به دنبال راهی برای درمان و جبران افت شنوایی باشید . در این شرایط میزان افت شنوایی اهمیت زیادی ندارد چرا که هر میزان افت شنوایی بر رشد گفتار کودک تاثیر خواهد داشت.

افت شنوایی در نوزادان

آیا نوزادانی که دچار افت شنوایی هستند سر و صدای کمتری تولید می کنند ؟

حرف زدن مرحله طبیعی رشد گفتار و زبان در میان نوزادان است. نوزادان کم شنوا کمتر سر و صدا می کنند که می تواند یک علامت هشدار اولیه باشد که آنها مبتلا به افت شنوایی شده اند. محققان دانشگاه میسوری با بررسی 16 نوزاد با کم شنوایی عمیق و 27 نوزاد با شنوایی معمولی، مطالعه ای را منتشر کردند که نشان داد نوزادان با کم شنوایی عمیق به ندرت صداهای مصوت تکراری مانند “da-da”، “ma-ma و “ga-ga”، ” را تولید می کنند که در بین نوزادان بدون کاهش شنوایی رایج است.
با این حال، خبر خوب این است که محققان دریافتند که به محض اینکه نوزادان تحت عمل کاشت حلزون قرار گرفتند، با همان فرکانس هایی که نوزادان معمولی صدا را می شنوند در عرض چند ماه شروع به تولید سرو صدا کردند. کاشت حلزون دستگاه‌های الکترونیکی کوچکی هستند که در پشت گوش تعبیه شده‌اند و جایگزین برخی از ارگان های گوش داخلی آسیب‌دیده می‌شوند. محققان خاطرنشان کردند که نه تنها صداهای با هجاهای تکراری افزایش یافته است، بلکه تعداد تکرارها نیز افزایش یافته است.

تاثیر افت شنوایی نوزاد بر خانواده

علاوه بر استرس، خانواده ها احتمالاً احساساتی از غم گرفته تا ترس و در نهایت پذیرش را تجربه خواهند کرد. به هر حال، کم شنوایی همه اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین کارشناسان شنوایی معتقدند مداخله ی خانواده در بالاترین سطح ممکن اهمیت زیادی دارد و بهتر است تا قبل از شش ماهگی اقدامات لازم انجام شود. غربالگری، تشخیص و مداخله ی به موقع عامل بسیار مهم برای رشد زبان برای نوزادان کم شنوا است و به آن ها کمک می کند که مهارت‌های زبانی را همانند سایر کودکان هم سن خود یاد بگیرند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک