آیاویروس کرونا منجر به افت شنوایی می شود ؟

1613812984 کلینیک کاشن - آیاویروس کرونا منجر به افت شنوایی می شود ؟

Covid-19 که با نام ویروس کرونا نیز شناخته می شود ، منجر به ایجاد مشکلات زیادی در افرادی می شود که به این ویروس مبتلا شده اند. از جمله این مشکلات می توان به مشکلات قلبی ، مشکلات ریوی و اختلالات عصبی اشاره کرد.

یکی از فرضیه هایی که جدیدا مطرح شده است این است که آیا مبتلا شدن به ویروس کرونا با افت شنوایی و وزوز در ارتباط است یا خیر؟

افت شنوایی ممکن است به عنوان یکی از علائم بیماری و یا چندین ماه بعد بروز پیدا کند. انواع زیادی از عفونت های ویروسی و باکتریایی وجود دارد که می تواند باعث بروز مشکلات شنوایی و افت شنوایی ناگهانی شود، اما به نظر نمی رسد این ویروس مانند ویروس های قدیمی SARS و MERS مشکلات شنوایی ایجاد کنند. در ادامه آخرین تحقیقاتی که در رابطه با ارتباط بین ویروس کرونا و افت شنوایی انجام شده است را بررسی می کنیم.

Covid-19 چه علائمی دارد؟

علائمی مانند تب ، سرفه های خشک ، تنفس های کوتاه و خستگی از علائم رایج این بیماری است. درد و کوفتگی بدن ، آبریزش بینی ، گلو درد و مشکلات سیستم گوارشی و اسهال نیز در مبتلایان به این ویروس دیده شده است.
در بسیاری از مواقع مبتلایان به این ویروس هیچگونه علائمی ندارند و همین امر موجب می شود این دسته از بیماران بسیار خطرناک باشند و ممکن است بدون آنکه خودشان متوجه شوند چندین نفر را آلوده کنند.

ممکن است از زمان آلوده شدن به ویروس کرونا تا بروز علائم 2 الی 14 روز زمان ببرد ، به این مدت زمان نهفتگی ویروس کرونا می گویند . میزان بروز علائم نیز در بیماران مختلف متفاوت است و در بیشتر افراد در ابتدا علائم ضعیف بوده و به تدریج بیشتر می شوند. در ابتدا تصور می شد که افراد مسن و کسانی که بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی و فشار خون بالا دارند بیشتر در معرض خطر هستند اما بعدا ثابت شد که تمام افراد حتی کسانی که بیماری زمینه ای ندارند در معرض خطر هستند.

 

1613631166 covidhearing2 1 کلینیک کاشن - آیاویروس کرونا منجر به افت شنوایی می شود ؟

 

بررسی ها نشان داده است چند عفونت ویروسی باعث بروز مشکل در سیستم شنوایی شوند. کم شنوایی ناشی از عفونت ویروسی ممکن است 1 طرفه یا 2 طرفه ، مادرزادی یا اکتسابی و در شدت های مختلف باشد. ویروس های مختلف تاثیرات متفاوتی بر عملکرد سیستم شنوایی می گذارند برای مثال :

  • برخی از ویروس ها باعث آسیب دیدن سیستم گوش داخلی مانند ارگان کورتی و سلول های مویی می شوند.
  • برخی از ویروس ها باعث ایجاد التهاب و آسیب به قسمت های مختلف شنوایی می شود و به دنبال آن کم شنوایی ایجاد می شود.
  • بعضی از ویروس ها مانند ویروس HIV با تضعیف سیستم ایمنی باعث بروز عفونت باکتریایی و قارچی و در ادامه آن افت شنوایی انتقالی می شود.
  • افرادی که مبتلا به ویروس ایدز هستند احساس پری در گوش ، گیجی ، کم شنوایی و وزوز گوش می کنند.
  • بعضی از ویروس ها ممکن است باعث بروز مشکلات تعادلی ناگهانی شوند برای مثال ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک باعث بروز مشکل در اعصاب وستیبولار گوش داخلی و سرگیجه می شود و در 56% کودکان باعث بروز کم شنوایی می شود.
  • 25% از مشکلات شنوایی در نوزادان و کودکان در اثر عفونت مادرزادی ناشی از سیتومگالوویروس است.
  • ویروس هرپس زوستر اعصاب Facial نزدیک گوش را درگیر میکند و باعث فلج شدن صورت و افت شنوایی می شود.
  • در گوش میانی افرادی که مبتلا به اتواسکلروزیس شده اند ممکن است ویروس سرخجه یافت شود.

 

1613631171 dhs pandemic e1598606538484 کلینیک کاشن - آیاویروس کرونا منجر به افت شنوایی می شود ؟

 

به طور کلی کم شنوایی ناشی از ویروس ها ، کم شنوایی حسی عصبی است و در اثر آسیب دیدن ساختار های درون حلزون گوش داخلی اتفاق می افتد. کم شنوایی انتقالی و کم شنوایی آمیخته نیز ممکن است در عفونت های ویروسی مشاهده شود و یا بعضی ویروس ها نیز ممکن است بر ساقه مغز اثر بگذارند. بعضی اوقات ممکن است افت شنوایی بعد از درمان عفونت ویروسی ، به طور خود به خودی بهبود پیدا کند.

ویروس های کرونای اولیه مانند SARS-COV-1 که عامل سندروم تنفسی حاد و MERS-COV که عامل سندروم تنفسی خاورمیانه است به سیستم شنوایی آسیب نمی رسانند. اما مطالعات نشان می دهد که COVID -19 ممکن است باعث بروز آسیب به ارگان های گوش داخلی شود و همچنین در تعدادی از بیماران باعث بروز وزوز می شود. استرس و افسردگی ناشی از قرنطینه وزوز را افزایش می دهد و افرادی که دچار اختلال اضطرابی هستند 7 برابر بیشتر از افراد دیگر مستعد مبتلا شدن به وزوز شدید هستند.

اخیرا مقاله ای که در مجله ی اتولارینگولوژی آمریکا منتشر شده است که اولین مورد افت شنوایی در بیماران مبتلا به کرونا را گزارش کرده است. در تایلند نیز گزارش شده که از بین 85 بیمار مبتلا به کووید 19 ، تنها یک زن مسن مبتلا به افت شنوایی شده است و بعد از بهبود بیماری ، افت شنوایی او درمان نشده است. ممکن است ویروس COVID-19باعث بروز اختلال عصبی در سیستم شنوایی شود. همچنین در افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده اند و علائمی نداشته اند ، انجام تست های شنوایی نشان می دهد که بعد از ابتلا به کرونا ، مشکلات شنوایی پیدا کرده اند.

بررسی ها نشان می دهد که ویروس COVID-19 با تاثیر بر سلول های مویی باعث افت شنوایی می شود و حتی اگر این ویروس بر روی سیستم تنفسی تاثیری نگذارد می تواند باعث افت شنوایی شود.در تعدادی از افراد بعد از بهبودی، افت شنوایی همچنان باقی می ماند. بسیاری از افراد بعد از ابتلا به این ویروس از شنیدن صدای سوت در گوششان شکایت می کنند که اصطلاحا وزوز نامیده می شود. برخی نیز دچار مشکلات تعادل و سرگیجه شده اند.

 

1613631255 image 01 no hearing covid hires کلینیک کاشن - آیاویروس کرونا منجر به افت شنوایی می شود ؟

 

نتایج کالبد شکافی در برخی از بیمارانی که در اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده اند نشان می دهد در گوش میانی و ماستوئید تعدادی از این افراد ماده ژنتیکی SARS_COV_2 کشف شده است.این ماده در ساقه مغز افراد نیز دیده می شود. ممکن است این ویروس مرکز شنیداری مغز مانند لوب تمپورال یا ساقه مغز را درگیر می کند.
همانطور که گفته شد در کسانی که کرونا خفیف یا متوسط دارند ، افت شنوایی مشاهده می شود. این افت شنوایی در محدوده ی خفیف تا متوسط است و افت شنوایی شدید مشاهده نمی شود که تنها دلیل که برای این مشکل ذکر شده است فقدان اکسیژن کافی در بدن افراد مبتلا است.سلول های مویی در حلزون دارای فعالیت متابولیک بالایی دارند و افت اکسیژن بدن می تواند بر عملکرد این سلول ها تاثیر جبران ناپذیر بگذارد.
اینکه پس از درمان آیا افت شنوایی بهبود پیدا می کند یا خیر به طور دقیق مشخص نیست زیرا مطالعات کمی در این باره صورت گرفته است اما در صورتی که بخشی از افت شنوایی بهبود پیدا کند و بخشی از آن باقی بماند با توجه به سن فرد مبتلا و درجات کم شنوایی استفاده از سمعک توصیه می شود.

برای افت شنوایی ناشی ازکرونا چه سمعکی مناسب است ؟

در افراد مبتلا به کرونا که افت شنوایی پیدا کرده اند، با توجه به میزان افت شنوایی و اینکه آیا یک گوش را درگیر کرده است یا دو گوش را ، سمعک مناسب تجویز می شود. قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب سمعک مناسب، باید از فرد نوار گوش گرفته شود و وضعیت شنوایی وی به طور کامل بررسی گردد. بعد از مشخص شدن وضعیت شنوایی سمعک مناسب تجویز می شود.

این افراد می توانند از سمعک داخل گوشی ، سمعک پشت گوشی و حتی سمعک نامرئی استفاده کنند. تصمیم گیری در رابطه با مدل سمعک به وضعیت شنوایی، سن، قابلیت بیمار برای استفاده از سمعک و عوامل دیگر بستگی دارد. منظور از قابلیت بیمار این است که بتواند به راحتی سمعک را روی گوش بگذارد و یا باتری سمعک را تعویض کند. به طور کلی ممکن است سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی برای افراد مسن و افرادی که محدودیت حرکت دارند مناسب نباشد زیرا نگهداری و تعویض باتری و فیلتر سمعک ممکن است مشکل باشد.

 

1613631270 file 20200611 80742 10xlrfp کلینیک کاشن - آیاویروس کرونا منجر به افت شنوایی می شود ؟

 

قیمت سمعک یکی دیگر از عوامل موثر بر تجویز سمعک می باشد که بستگی به تکنولوژی به کار رفته در سمعک دارد . به طور کلی سمعک هوشمند و سمعک وایرلس قیمت بالاتری نسبت به سمعک های دیجیتال معمولی دارند.

استفاده از سمعک برای جبران افت شنوایی ناشی از کرونا بسیار مهم است. زیرا شرایط بیماری و قرنطینه باعث بروز مشکلات افسردگی در فرد مبتلا می شود و افت شنوایی این مسئله را تشدید می کند.
همانطور که گفته شد بیماری کرونا ممکن است باعث بروز وزوز در گوش افراد مبتلا به این ویروس شود. در این شرایط نیز استفاده از سمعکی که دارای سیستم پوشاننده ی نویز هستند بسیار کمک کننده است. سیستم پوشاننده وزوز معمولا در سمعک هوشمند وجود دارد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید سمعک و آگاهی از قیمت سمعک و مدل های موجود می توانید با شماره تماس 02188989043 تماس حاصل نمایید و یا از طریق واتس اپ با شماره تماس 09381070624 با متخصصان مجرب ما در ارتباط باشید.

آیا داروهای تجویز شده برای درمان COVID-19 می توانند بر روی سیستم شنوایی تاثیر داشته باشند ؟

در مطالعاتی که انجام شده است ثابت شده است که اکثر داروهای تجویز شده برای درمان کرونا داروهای اتوتوکسیک هستند. این داروها شامل azithromycin، Remdesivir، Favipiravir وLopinavir هستند که همه آن ها باعث بروز وزوز و افت شنوایی می شوند. شدت اتوتوکسیسیتی این داروها، به دوز و مدت مصرف آن ها بستگی داشته و احتمالا تاثیر آن ها هفته ها یا ماه ها بعد از تجویز دارو ظاهر می شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تلفنواتساپاینستاگرامفیس بوک